Ježek má ve vozovně v Medlánkách odhadnout rychlost pětadvacet kilometrů v hodině. A daří se mu to přesně bez minimální odchylky. „Znám tento typ tramvaje a člověk podle zvuku dokáže odhadnout danou rychlost. Budeme trénovat s více typy tramvají. Uvidíme, co nás pak v Německu na soutěži bude čekat, ale určitě žádná z brněnských tam nebude," říká řidič, který šoféruje tramvaj už deset let.
Ježek s kolegyní Ludmilou Černou se připravují v pondělí dopoledne na nejčastější disciplíny, které se při jízdách zručnosti objevují. „Jednou z prvních je odhad profilu. Jeden ze závodníků připraví k trati překážku tak, aby tramvaj nezavadila. Pak se měří, jak daleko od tramvaje ji připravil," popisuje vedoucí střediska tramvajové dopravy brněnského dopravního podniku Pavel Zemánek.

Oba brněnští řidiči ukazují, že mají skvělý odhad. Nejenom, že o překážku tramvaj nezavadí, ale zároveň je od ní vzdálená pouhých pár centimetrů. „Jenom čtyři centimetry," hlásí pyšně řidička Černá. I ona má za sebou desetiletou praxi.
Další z disciplín je zastavení na přesnost. Řidič odhaduje, aby čelo vozu zastavilo pokud možno nad středem terče. „Připravujeme se i na zastavení pantografem na úsekovém děliči, to znamená sběračem proudu na určeném místě na troleji. Další je zastavení třetími dveřmi v úrovni plošiny a pak máme odhad brzdné síly, kdy se tramvaj rozjede zhruba na dvacetikilometrovou rychlost, řidič nastaví určitý brzdový stupeň, pouští řadič a snaží se odhadem zastavit před překážkou co nejblíž," popisuje Zemánek.
Ježek chce ještě zapracovat u zastavení na přesnost na lepším odhadu vzdálenosti čela vozu od terče i na zastavení třetími dveřmi v úrovni plošiny. „Člověk se vytrénuje a odhad se mu zlepší, u té plošiny záleží na nastavení zrcátka, nastavení sedačky," přibližuje Ježek.
Kromě pondělního tréninku konkrétních disciplín oba řidiči průběžně cvičí také při běžných službách v silničním provozu. „Zlepšujeme si odhad. Každodenní praxe hodně pomáhá," ví Černá.

Součástí mezinárodní soutěže je vždycky i nějaká hravá disciplína. „V posledních ročnících to býval tramvajový bowling. Tramvají dali do pohybu molitanovou kouli a sráželi šest molitanových kuželek. Disciplíny se mění, ale u těchto vozů není zase tolik možností," zmiňuje Zemánek.
Zástupci z Brna odjedou do Lipska ve čtvrtek odpoledne, hlavní závod se koná v sobotu. „Pak bude následovat vyhodnocení, domů se budou vracet v neděli. Této soutěže jsme se účastnili už v roce 2017, tým šalinářů tam jel tehdy poprvé. Byla to dobrá zkušenost," informuje mluvčí dopravního podniku Barbora Doležalová. Řidiči brněnského dopravního podniku budou jediní čeští zástupci.