Po půl roce v opozici se brněnští občanští demokraté ozvali. Tvrdě kritizovali čtyřkoalici na radnici v čele se sociálními demokraty a primátorem Romanem Onderkou.

„Koalici zjevně podporují komunisté, stále nemá programové prohlášení a jediný programový bod je poslání vítěze voleb do opozice,“ uvedla místopředsedkyně brněnské ODS Šárka Pohanková. Občanským demokratům se nelíbí hlavně přístup vedení města k plánovaným dopravním projektům.

„Prověřování variant poloh nádaží je mrhání penězi a časem, stějně jako snaha o nulovou variantu silnice R43, která ve skutečnosti znamená jen zatížení životního prostředí Brna a ztrátu možnosti získat dotaci z Evropské unie,“ sdělil zastupitel Karel Hledík, který vedl brněnskou ODS do říjnových komunálních voleb.

Na dnešním zasedání zastupitelstva chce proto navrhnout vypsání referenda pro Brňany, zda souhlasí s vypuštěním R43 z Územního plánu města Brna. „Navíc se ukazuje, že přisunutá poloha nádraží bude stát víc, než odsunutá, celkem devětadvacet miliard korun,“ uvedl Hledík.

Kromě dopravních staveb vadí občanským demokratům také používání služebních aut radnice k soukromým účelům, zastavení prací na jednadvaceti rozvojových projektech nebo zřizování „bezvýznamných“ funkcí. „Jako třeba čtvrtý náměstek nebo uvolněný zastupitel pro dopravu,“ upřesnil Hledík.

Podle primátora Romana Onderky jsou informace o zastavených rozvojových projektech lež. „Kdo mluví v souvisloti s nádražím a R43 o mrhání peněz, nezná problematiku. Srovnání variant nádraží doporučila i Evropská unie. A R43 je otázka kraje, my jen nabízíme varianty,“ reagoval Onderka. Čtvrtý náměstek, pro rozvoj, je podle něj důležitá funkce. „Stará se o rozvoj města a životní prostředí,“ řekl primátor.

A skrytá účast KSČM ve vládě? „Je jasné, kdo podepsal koaliční smlouvu,“ podotkl Onderka. Podle politologa z brněnské fakulty sociálních studií Stanislava Balíka není kritika ze strany opozice nic neobvyklého. „Otázkou ale je, zda se ODS začne takto vymezovat nebo to byl je planý výkřik po půl roce,“ myslí si Balík.