Pracovníci městské společnosti umístili v polovině července na nesprávně odstavené bicykly cedule, na nichž majitele upozornili, že si je mají odvézt. Ty, co zůstaly, firma od středy odváží. „Při údržbě zaměstnanci zatím na světelné signalizaci nebo svislém dopravním značení odstranili jeden vrak kola,“ seznámila s prvním dnem platnosti novinky Navrátilová. Náklady na odstranění kola Brněnské komunikace naúčtují jeho majiteli.
Změna zkomplikovala provoz společnosti Rekola, která bicykly lidem pronajímá. Doposud měla celoplošnou síť na vracení kol po celém Brně. Nyní je musí stáhnout z městských značek a lamp. „Od včerejška jsme museli parkování omezit pouze na mikrozóny, které lidé najdou v naší aplikaci. Změna zkomplikuje parkování všem cyklistům, nejen nám,“ uvedl za Rekola Stanislav Čaban.
Odstraňování bicyklů se nelíbí ani spolku Brno na kole. „Už tak je stojanů po městě tragicky málo. Brněnské komunikace navíc nejdřív tvrdily, že odstraní všechna kola, teď má jít jen o vraky. Přesto se varovná upozornění objevila i na strojích společnosti Rekola,“ upozornil mluvčí spolku Michal Šindelář.
Kola pryč od značek a lamp
• Kola zamknutá u dopravních značek, semaforů či pouličních lamp ve středu začali odstraňovat zaměstnanci Brněnských komunikací.
• Odvolávají se na zákon o pozemních komunikacích, který zakazuje osazovat či cokoli umísťovat na dopravní značky.
• Nevhodně stojící bicykly společnost odstraní na náklady majitele.
• Do středečního odpoledne odstranila z ulic jeden vrak.
Brněnské komunikace se brání, že kromě vraků odstraňují jen ta kola, která ohrožují bezpečnost silničního provozu. „Nemáme žádnou speciální četu na odstraňování kol. Vše kontrolujeme jen při běžné údržbě. Kolo odstraníme, jen pokud bude například zabraňovat rozhledu jak řidičům, tak chodcům,“ nastínila Navrátilová.
Změna vadí i Petrovi Punovi z Brna. „Město by mělo povolit alespoň použití zábradlí, u kterých kola překáží minimálně,“ navrhl na sociálních sítích.
Právě tento kompromis vyjednala společnost Rekola s náměstkem brněnského primátora Richardem Mrázkem. „Domluvili jsme se, že cyklisté mohou zaparkovat také u veřejného zábradlí, pokud to nebude omezovat provoz. Brněnské komunikace odvezou pouze vraky a kola zamknutá třeba u značek v blízkosti přechodu, kde lidem vadí při přecházení,“ uvedl náměstek. Město podle něj také zvýší počet veřejných stojanů.