O předběžných výsledcích studie informoval náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. „Nádraží v poloze blíže k řece Svratce má stát osmnáct a půl miliardy. Nádraží v centru skoro třiadvacet miliard," upozornil Kotzian.

Jeho informace potvrdil i mluvčí Správy železniční dopravní cesty Tomáš Drvota. „Ve studii posuzujeme tři varianty. Nulovou, která řeší zachování současného stavu. Druhá se zabývá nádražím v odsunuté poloze a třetí v současné poloze," sdělil Drvota.

Představitelé koalice Nádraží v centru ovšem výsledky považují za zkreslené. „Variantu nádraží v centru, kterou v současnosti železničáři posuzují, vyprojektovala společnost Sudop Brno spolupracující s městem. S naším projektem nemá vůbec nic společného. Připadá nám, že je udělaná tak, aby byla co nejdražší," uvedl zástupce koalice Matěj Hollan.

Návrh aktivistů má stát maximálně deset miliard. „Do této částky se vleze základní část rekonstrukce nádraží včetně rozšíření kolejiště. V současnosti ministerstvo dopravy náš návrh hodnotí, aby ho mohlo zařadit do studie proveditelnosti," zdůraznil Hollan.

Železničáři jednání o návrhu koalice potvrdili. „Pokud ministerstvo kladně rozhodne, zařadíme ji. A posoudíme její efektivnost spolu s ostatními," řekl mluvčí Drvota. Dodal, že studie má být hotová příští rok.

I přesto město nadále podporuje odsunuté nádraží. „Nádraží v centru je dražší, neumožňuje komfortní přestupy, zavádí autobusy s jejich výpary do centra, neodstraňuje bariéry a znamená několik let vážných dopravních omezení při výstavbě," zdůraznil Kotzian.

Zároveň přiznal, že i když bude odsunuté nádraží stát místo původně uvažovaných dvaceti miliard jen osmnáct a půl, neurychlí to zisk peněz na jeho stavbu. „Nejdůležitější je získat územní rozhodnutí. To může být příští rok. A pak v Evropě vyjednat zařazení nádraží mezi prioritní evropské uzly. A získat tak dotace. Pokud se to podaří, je reálné začít stavět v roce 2018," řekl náměstek.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka má Brno stále šanci, že se mezi evropské priority dostane. „Evropská komise si vyžádala informace o obou projektech v odsunuté i přisunuté variantě. A bude se rozhodovat. Nejdůležitější teď je, aby se v Brně dohodli, kde nádraží chtějí," konstatoval Novák.

Některé lidi z Brna už tahanice o nádraží unavují. „Kdyby se politici a ekologové pořád nehádali, mohli jsme už nádraží mít. Pro mne by asi bylo pohodlnější v centru," řekl například Karel Krejčí.

varianty polohy

Nulová varianta

- zachování současného stavu, znamená i přesto investici několika miliard do oprav

Nádraží v odsunuté poloze

- nádraží v oblasti Jižního centra, za autobusovým nádražím Zvonařka, stát má 18,5 miliardy

Nádraží v současné poloze

- nádraží v centru navržené společností Sudop Brno pracující na projektu Europoint Brno, stát má 23 miliard

Nádraží u Nových sadů

přestavba nádraží v centru soustředěná především k Novým sadům. Stát má do deseti miliard, ovšem bez navazujících staveb