Alespoň v případě, že se brněnským vědcům podaří prosadit nápad, jak tisíce tun ojetých pneumatik využít. Chtějí jimi totiž zkvalitňovat silnice.

„Z ojetých pneumatik, asfaltu a kameniva umíme vyrobit mnohem kvalitnější směs, než je ta, která se na pokrývání silnic používá dosud. Navíc bude levnější,“ prohlásil vedoucí projektu Jan Kudrna z brněnského Vysokého učení technického. S nápadem využít nepotřebné gumy přišli již před lety Američané. Tým Jana Kudrny se ho teď pokouší zavést i v České republice.

Podle testů má silnice pokrytá gumoasfaltovou směsí až třikrát delší životnost než normální asfalt. „Ocení to i lidé bydlící u silnic. Doprava totiž bude díky takovému povrchu o polovinu tišší,“ poznamenal Karel Borecký z Českého průmyslového sdružení pro recyklaci pneumatik.

Podle Kudrny také projekt výrazně pomůže životnímu prostředí. „Polovina z tisíců tun vyřazených pneumatik může skončit na silnicích,“ věří brněnský expert.

 

Popisek k videu: Gumoasfaltový povrch silnic prospěje podle expertů i bezpečnosti provozu. Na videu je vidět první úsek cesty, kdy auto jede po gumoasfaltovém povrchu za deště. Viditelnost je velmi dobrá. Po několika stech metrech přejíždí auto na úsek, který má obyčejný asfaltový povrch. Dopravní situace se náhle stává nepřehlednou, může dojít k nehodě. Lepší viditelnost je podle vědců zásluhou výborných vlastností gumoasfaltového povrchu silnice, díky kterému je dobrá viditelnost i při jízdě po mokré vozovce.