Jedním z nejvzácnějších klenotů sbírky Samohýlů a současně jedním z nejraritnějších kousků v Česku je automobil Laurin & Klement Voiturette A. I ten je v brněnském obchodním centru k vidění. Jde o jeden z prvních vozů, jenž z mladoboleslavské automobilky vyjel. „Ta se tehdy ale ještě jmenovala Laurin & Klement po svých zakladatelích. Soustředila se nejprve na výrobu jízdních kol, posléze motocyklů, až přešla k výrobě automobilů, přičemž Voiturette A byl zároveň prvním sériově vyráběným automobilem v Rakousko-Uhersku,“ popsal historii marketingový manažer výstavy Petr Vurbs.

Další perlou z rodinné sbírky, s níž Alois Samohýl uskutečnil mnoho cest a závodů, je vůz Laurin & Klement G. Autem se svezla dokonce slavná závodnice Eliška Junková. Před sedmapadesáti lety se s ním zúčastnili vzpomínkového závodu k 60. výročí sicilského závodu Targy Florio. Přijeli rovněž na pozvání závodníka Louise Chirona do Monaka k vyjížďce historických aut na oslavu založení Monte Carla.

Jízda historických vozidel 1000 mil československých.
1000 mil československých: krásné veterány projely Brnem, podívejte se

Vystavený vůz je pouze jedním ze dvou dochovaných kusů. „To, co u nás mají lidé možnost vidět, je naprosto unikátní. Olympie se přeměnila v muzeum sbírky srdcové záležitosti pro Brňany. Jsem nesmírně rád, že máme čest hostit tyto automobily. Lidé je mohou pozorovat a obdivovat, dozvědět se více o historii, která začínala motocykly, pokračovala auty tehdy ještě značky Laurin & Klement až po současnost,“ nechal se slyšet při zahájení výstavy ředitel Olympie Brno Jan Pazour.

Zájemci však nemusí čekat pouze auta z uplynulého století, fajnšmekrům nabízí výstava pohled na model Enyaq iV. Předloni dvěma těmito upravenými škodovkami jezdil na návštěvě Slovenska papež František. „Vozy Enyaq iV byly pro tuto příležitost speciálně upravené dle požadavků Vatikánu. Dostaly držák pro umístění vlaječky, standardní zatmavená zadní okna byla nahrazena průhledným sklem, a drobných změn doznal i interiér,“ lákal na výstavu manažer Vurbs.

Nablýskané sporťáky i první republika: Habrovany na Vyškovsku ovládl sraz historických vozidel vyrobených do roku 1965. Habrovanské otevírání šoupátek slavilo v neděli dvacátý ročník.
Nablýskané sporťáky i první republika: Habrovany ovládl sraz historických aut

Kromě SUV s plně elektrickým pohonem lidé spatří zároveň Škodu Superb z roku 1936, legendární Škodu Fabii vyrobenou před dvaceti lety nebo nebo červený sportovní spider Škoda 1100. Nechybí ani motocykly z přelomu 19. a 20. století nebo jízdní kolo Slavia, se kterým automobilka začínala ještě před spuštěním automobilové výroby.

„Možná, že vím hodně o ročnících do druhé světové války, ale o těch nových už tolik ne. V určité době se Laurin & Klement změnil ve značku Škoda. Svoji roli tehdy hrál úvěr, během jedné noci banka z pana Klementa udělala důchodce, akcie byly převedeny na budoucího majitele a došlo k fúzi Laurin & Klement se značkou Škoda,“ popsal stručně historii značky sběratel Ladislav Samohýl.