Lidé kličkující mezi auty a tramvajemi, kolony aut před přechody. Denně zavítají do oblasti před hlavním nádražím tisíce lidí. Zklidnit tento prostor plánovalo bývalé vedení radnice. Noví představitelé Brna odvést auta z oblasti před nádražím odmítlo, protože by to podle nich ještě více zkomplikovalo dopravu v Brně.

Předchozí radní navrhovali třeba zákaz odbočení z ulice Nádražní doleva přes koleje do Benešovy. Pak by řidiči mohli za vchodem do nádražní budovy pokračovat jen vpravo pod viadukt. Odtud by jejich cesta vedla buď do Křenové ulice, nebo na Dornych.

Podle nynějšího radního pro dopravu Petra Kratochvíla by takový krok zkomplikoval už tak špatnou dopravní situaci ve městě. „Zamítli jsme omezení kvůli situaci na Kolišti, Cejlu a v Křenové ulici. Řidiči už jsou tak postižení všemi zákazy, že je nechceme zatěžovat dalšími zákazy,“ sdělil.

Dopravní omezení by podle Kratochvíla v krajním případě cestování autem po městě dokonce znemožnilo. „Koliště i Křenová ulice jsou neustále ucpané. Kdybychom uzavřeli další trasu, tak by hrozilo, že řidiči nepřejedou z jedné strany na druhou,“ doplnil radní.

Historie omezení u nádraží

z návrhů bývalého vedení města: zákaz odbočit od nádražní budovy doleva přes koleje do Benešovy ulice, zákaz pokračovat z ústí Masarykovy ulice vlevo k nádraží, rychlost omezená na třicet kilometrů za hodinu

důvod zamítnutí plánů novým vedením města: další omezení by komplikovala už tak složitou dopravní situaci v Brně

nynější vedení radnice plánuje: pěší zóny v Masarykově ulici, vrátit auta do ulic Novobranská, Beethovenova, Mozartova a Jezuitská

budoucnost: omezení před nádražím se vrátí na pořad dne po skončení největších uzavírek

Sérii zákazů, kterou úředníci brněnského magistrátu projednávají téměř dva roky, odmítl i předseda spolku Brno autem a radní Brna–středu Jan Mandát. Proti návrhu vznesl několik námitek. „Navržené řešení nebylo dobré. Kdyby se dalo za viaduktem odbočit vlevo, tak jsem schopný se o tom bavit. Jinak to ale je, jako by řidiči jeli po dálnici a měli uzavřené všechny sjezdy,“ komentoval.

Menších komplikací si kvůli husté dopravě před nádražím všimli i brněnští strážníci. „Zdržují se tam auta kolem přechodů a v dopravní špičce to tam jede opravdu pomalu. Žádné větší problémy tam ale nejsou,“ sdělil mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

Zda je potřeba dopravu u nádraží přeorganizovat, politici rozhodnou až poté, co v Brně skončí stávající uzavírky. Případné úpravy je podle radního Kratochvíla i bývalého náměstka pro dopravu Richarda Mrázka vhodné spojit s rekonstrukcí Benešovy ulice, která se promění v široký bulvár.

Stávající brněnští politici plánují zklidnit přilehlou Masarykovu ulici a podpořit v ní chodce. „Se zavedením rezidentního parkování tam teď jezdí každý. Chceme, aby tam rezidenti, abonenti i zásobování mohli jen v určité hodiny a jinak to byla pěší zóna. Hromadné dopravy se úpravy netýkají,“ sdělil Mandát.

Naopak přivést auta chtějí třeba do Novobranské, Beethovenovy či Mozartovy ulice, a to díky úpravě rezidentního parkování v této oblasti.

Zrušení zákazu vítá i Brňan Ondřej Lang, který jezdí do centra několikrát týdně. „Koliště je neustále zacpané, Úzká taky. Jsem rád, že omezení neprošlo. Nejprve musí dokončit všechny opravy, a pak až omezovat,“ řekl.