Město po kraji mimo jiné chce, aby stanovil přísnější pravidla pro rozrůstání okolních obcí. Například rozvoj Moravan musí kraj podle města podmínit stavbou nového napojení Moravanskými mosty na Vídeňskou ulici a výhledově i k Jihozápadní tangentě prostřednictvím jižního obchvatu obce. Podobná opatření chce pro spádové oblasti Bílovic nad Svitavou, Adamova, Babic, Kanic nebo Řícmanic.

„Rozvoj každé z menších obcí má vliv na rozpočet a náklady Brna. Zatěžuje infrastrukturu, už nyní jsou přitom některé vjezdové komunikace přetížené. Konkrétně jde třeba o oblast Obřan, Maloměřic nebo Kníniček, kudy jezdí lidé z menších obcí do Brna za prací, do nemocnice nebo třeba na nákupy, a doprava je tam opravdu velká,“ řekl primátorův náměstek Ladislav Macek.

Krajští experti mají podle něj při vymýšlení Zásad územního rozvoje myslet na to, aby městské silniční sítě dobře navazovaly na infrastrukturu kraje. Kromě toho představitelé města kraj žádají, aby plánovanou rozvojovou zónu letiště v Tuřanech do dokumentu zaneslo jen jako územní rezervu, a ne hotovou věc. Chtějí, aby kraj a město mělo větší kontrolu nad vstupem nových investorů do této oblasti.

Do třetice se Brno postavilo proti tomu, aby takzvané logistické centrum stálo v budoucnu v oblasti Horních a Dolních Heršpic. Uzel, který má umožnit propojení několika typů dopravy, nechtějí mít brněnští radní v obytných oblastech města. „Vidíme ho spíš blíže tuřanskému letišti, v křížení dálnic na Prahu, Bratislavu a Olomouc,“ upřesnil Macek.

Možnost podat ke krajskému plánu připomínky a námitky měli lidé do 19. dubna. Kraj posbíral celkem podněty od celkem 175 různých podavatelů. Pokud se s nimi přípravný tým popasuje ke spokojenosti většiny zastupitelů, schválí nový územní plán v červnu. A v červenci tím pádem začne platit.