Celou novou knihou se prolíná téma úspěšné průmyslové minulosti Brna jako takzvaného Moravského Manchesteru. „V jedenácti kapitolách od brněnských osobností čtenáři nahlédnou například do historie vzniku průmyslových oblastí, zjistí, jak bydleli podnikatelé, s vtipem popsané panoptikum obyvatel poukáže na sociální stránku života. Část knihy se zamýšlí i nad dnešním významem těchto míst či současnou kreativní scénou a rolí Brna v novodobém výzkumu," nastínila obsah knihy mluvčí Turistického informačního centra Brno Adéla Nováková.

Průmyslová minulost Brna je jednou ze stěžejních oblastí, na kterou od loňského roku centrum různými aktivitami upozorňuje. I nově vydaný průvodce má napomoct k tomu, aby lidé objevili končiny, které nejsou běžným turistickým cílem.

Průvodce nemá pouze jednoho autora, o každou z kapitol se postarala jiná známá osobnost. Lidé si tak přečtou třeba řádky od spisovatelky Kateřiny Tučkové, která se postarala o kapitolu Panoptikum Moravského Manchesteru. „Na nárožích města nad Svratkou postával brněnský plotňák. S červeným šátkem kolem krku a napomádovanými vlasy většinou nefachčil, protože hokna za pár vran byla pod jeho úroveň, zato byl přeborníkem v hazardu či milostných avantýrách, které vyhledával kupříkladu na Flédě," napsala mimo jiné Tučková.

Pracovní tábor v Kuřimi

Nově vydaná kniha je součástí série průvodců TO JE BRNO. Ty jsou známé tím, že si při psaní o Brně a jeho okolí autoři kapitol neberou servítky. V roce 2018 první díl ze série vyvolal kontroverze, když v něm autoři označili Kuřim na Brněnsku za pracovní tábor, nebo o Blansku napsali, že je depresivní. Zástupci brněnského turistického centra ale zdůrazňují, že právě autenticita a otevřenost stojí za popularitou série knih.

I proto je podle nich třetí díl ze série stejně brutálně autentický, jako byly předchozí dva. „První díl vzbudil vlnu zájmu, kdy se přelepovala kapitola, vedla se živá diskuze a souběžně se řešil i dotisk beznadějně vyprodané knihy. V souvislosti s průvodcem se hovořilo o marketingu na hraně a ty hranice se poznávaly. Právě autentická linka je pro jednou ze stěžejních při propagaci města. Na nic si nehrát, podat pravdu vlastníma očima lidí, co tu žijí, a sdílet tak jedinečnou atmosféru města," vysvětlila Nováková.

Nového průvodce lidé koupí za 199 korun.