Teplé počasí s minimem sněhu. To, co netěší vlekaře, naopak vítají silničáři. Už v březnu se opět pustí do rozsáhlé modernizace dálnice D1 mezi Brnem a Prahou. Letos poprvé tento projekt přímo zasáhne i Jihomoravský kraj. Konkrétně úsek mezi Ostrovačicemi a Kývalkou.

Brzké spuštění prací na dálnici potvrdila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. „Pokud vydrží stávající počasí, začneme s druhou a třetí etapou modernizace skutečně už v březnu," řekla.

Silničáři nejdřív opraví havárie po zimě a dokončí některé dílčí práce především v úseku mezi Šternovem a Psářemi ve Středočeském kraji.

Masivní zahájení prací plánují od dubna, kdy začnou s modernizací pásu dálnice ve směru na Brno ve čtyřech loni zahájených úsecích na Vysočině a ve středních Čechách. „Poprvé se pustíme přímo do dálničního tělesa. Minulý rok jsme dálnici rozšiřovali," řekla mluvčí Vápeníková. Podle ní bude nyní uzavřený vždy jeden celý pás dálnice a auta pojedou jen v jednom pruhu.

Řidiči nejsou ze začátku prací příliš nadšení. „Projíždění opravovanými úseky není moc příjemné. A většinou znamená zdržení," podotkl Vladimír Bartoš.

Brňané letos poznají opravy na vlastní kůži už kousek za hranicí města. „Spustíme první etapu na dalších třech úsecích. Včetně úseku mezi Kývalkou a Ostrovačicemi. Směrem do středu budeme dálnici provizorně rozšiřovat, uděláme tam také kanalizaci a kabeláže," přiblížila práce Vápeníková. Část u Brna má stát mezi osmi sty miliony a miliardou korun. „Máme stavební povolení. Pokud dobře dopadne tendr na zhotovitele, začneme s pracemi v červnu," řekla Vápeníková.

Vzhledem k tomu, že provoz na dálnici zůstane, neměly by opravy, které potrvají šestnáct měsíců, znamenat problémy se zvýšenou dopravní zátěží v okolních obcích.

Ne všichni tomu ale věří. Podle starosty Žebětína Víta Berana si mohou řidiči při opravách zkracovat cestu přes jeho městskou část, kam vede silnice z Ostrovačic. „Asi se doprava zvýší. Jezdilo se přes nás, hlavně když opravovali silnici z Kývalky do Bosonoh. Ale silnice z Ostrovačic je hodně úzká a klikatá, takže předpokládám, že nárůst nebude tak velký. Třeba kamiony se tam ani nevejdou," poznamenal Beran.

Velké obavy nemají ani dopravci. A to i přesto, že oprav od poloviny roku bude skoro dvakrát tolik než loni.

Autobus totiž jede průměrně devadesát kilometrů v hodině. „Snížení na osmdesátku v opravovaných úsecích moc nepoznáme. Loni jsme zavedli pravidlo, že pokud máme zpoždění přes půl hodiny, dostanou lidé pětinu ceny jízdného zpět, a pokud přes hodinu, tak celé. A spíše jsme na tom vydělali. Jezdí s námi víc lidí," řekl majitel Student Agency Radim Jančura. Doporučil přitom, aby silničáři splnili sliby a u opravovaných úseků zajistili dohled policie a přítomnost odtahové služby.