Deník o problémech už psal. Podle některých místních jsou nyní výmoly v Brněnské ulici minimálně stejné jako před koncem roku. „Podle mě se objevily i na jiných místech. Silnice je totiž dost rozpraskaná a díky velkému provozu především autobusů tato stařičká cesta, udržovaná pouze zalátáním děr, opravdu trpí a my s ní," vyjádřil se například Miroslav Novák.

Příčinou špatného stavu je kromě zimního počasí také zvýšená doprava v ulici. „Největší zásluhu na tom však podle mě mají autobusy, které zajíždí na točnu tramvaje a pak se vrací zpět stejnou trasou. Podloží asfaltu je z kostek a i přenos hluku nejen od autobusů do obydlí je výrazný," dodal Novák.

Někteří řidiči navíc využívají Brněnskou ulici jako objízdnou, když je ucpaná Vídeňská. „Vzhledem k tomu, že je doprava v těchto místech velmi intenzivní, je jasné, že se vysprávka při zmiňovaném počasí takzvaně rychle vymele," vysvětlil ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Roman Hanák.

V zimě se stav silnic zhoršuje kvůli velkým výkyvům teplot a střídání deště s mrazem. Jakmile se voda a vlhkost dostane do praskliny v cestě, vytvoří se za velmi krátkou dobu výtluk.

„Tyto jsou opravovány v rámci běžné údržby studenou obalovanou směsí, což je jediná možná provizorní oprava výtluků v zimním období," dodal Hanák.

close Brněnská ulice v Modřicích před koncem roku 2023. info Zdroj: Miroslav Novák zoom_in Brněnská ulice v Modřicích před koncem roku 2023.

Velkou tvorbu výmolů zaznamenali silničáři před svátky, a to jak v Brněnské, tak v Masarykově ulici v Modřicích. Konkrétně v Brněnské v úseku od příjezdu do Modřic ze silnice I/52 až k podjezdu. V Masarykově pak zejména v úseku od pošty po křižovatku s Husovou ulicí.

„Obratem jsme tyto silnice zařadili do plánu oprav studenou obalovanou směsí. Tyto práce jsme provedli na přelomu roku," popsal Hanák. Opravy stály zhruba sto tisíc korun.

Ředitel krajských silničářů již dříve informoval, že pro letošek mají v Modřicích schválené investice pro úsek v Masarykově ulici a křižovatku v Husově ulici. Předpokládané náklady přesahují pětačtyřicet milionů korun.

V zásobníku plánovaných neinvestičních akcí mají silničáři zařazenu také obnovu povrchu na silnici v Brněnské ulici od I/52 po podjezd pod I/52 a Nádražní ulici. „O konkrétních datech a dalších krocích bude rozhodnuto v následujících dnech," poznamenal Hanák.

Místní si na stav modřických silnic stěžují dlouhodobě. „Už léta bojujeme na Brněnské ulici za udělání nového povrchu na silnici, ale zatím marně. Bylo by vhodné, se zde vybudovalo nové podloží silnice na moderní bázi, které by snížilo hlukové zatížení našich obydlí," zamyslel se Novák.

Až dvě miliardy korun

Rozpočet Jihomoravského kraje počítá pro letošní rok s výdaji na krajské silnice ve výši téměř dvou miliard korun. „Původní návrh rozpočtu počítal s výdaji na krajské silnice ve výši 1,7 miliardy. To už neplatí, protože k této částce přidáváme 150 milionů," řekl hejtman Jan Grolich po prosincovém jednání krajského zastupitelstva.

VIDĚLI JSTE? První sdílená zóna v Brně i zemi: podívejte, jak to tam po týdnu funguje v praxi

Přestože nemá v novém dopravním režimu před brněnským nádražím nikdo z jeho účastníků přednost, většina chodců se zde intuitivně chová jako při přecházení klasické silnice. | Video: Deník/Magdaléna Blažková