Asfaltová cesta a nové koleje. Hladkého průjezdu dvoukilometrovou Údolní ulicí od Husovy ulice až k Náměstí Míru se Brňané dočkají už v následujících letech. Opravy začnou v druhé polovině roku 2016. Vedení Brna za ně zaplatí víc než čtyři sta milionů korun.

V příštím roce začnou práce na kilometr dlouhé části nad Úvozem po náměstí Míru. „Chceme začít buď v půlce nebo v druhé části roku, podle toho, jak budeme úspěšní se stavebním povolením a zpracováním projektů," řekl v úterý po jednání rady náměstek brněnského primátora Richard Mrázek. Brněnští radní v úterý projednávali také opravu opačného úseku Údolní od Úvozu po Husovu ulici.

Projekt zaplatí město ze svého. Důvod oprav je špatný stav ulice. „Snažíme se postupovat tak, jak nám radí zkušenosti dopravního podniku nebo vodáren. Říkají nám, kde jsou opravy potřeba," uvedl Mrázek s tím, že ulice se dočká nového povrchu, kolejí i inženýrských sí­tí.

Dopravní podnik je přesvědčený, že právě Údolní ulice si opravy zaslouží. „Teď aktuálně není prioritnější místo, které by mělo dostat přednost," uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Potvrzují to i odborníci. „Není to jen Údolní. Veškeré ulice v Brně, kde jezdí tramvaje, jsou už zastaralé," upozornil urbanista Miloš Kabela.

Podle opozice se však první úsek Údolní neřadí mezi ty, kde se s opravou nedá počkat. „Jsou rozhodně jiné a důležitější úseky. Třeba mezi Husovou a Úvozem, kde je provoz silnější než v části pod Kraví horou. Vždy je to ale otázka toho, co se stihne investičně dřív připravit," míní předseda spolku Brno + a zároveň bývalý náměstek primátora Robert Kotzian.

Lidé, kteří v ulici bydlí, opravy vítají. Bojí se však dopravních omezení. „U Kraví hory bydlí spousta důchodců, jsou tu také školy, takže doufám, že město dostatečně zajistí náhradní dopravu," zmínila například Irena Hadlačová.

Místní také doufají, že je město o opravách včas informuje. „Snad se předem dozvíme o tom, jak bude rekonstrukce vypadat, i o výlukách," uvedl za občanské sdružení Masarykova čtvrť Michal Závodský.

Dopravní podnik už teď ví, že tramvaj číslo čtyři nahradí autobusy. „O dalších detailech ale budeme teprve jednat," řekla Hailichová.

Po opravách se zlepší dostupnost do centra. „Záměr byl, aby tramvajové a trolejbusové zastávky byly co nejblíž u sebe, aby se například z pětadvacítky dalo snadno přestoupit na tramvaj ve směru na Českou," popsal Kotzian. Podle dopravního podniku ale záleží na vedení města, co do původních změn zahrne, zásadní a velké přesuny cestující čekat nemají.

Údolní ulice je v opravách významných úseků další v pořadí po ulici Milady Horákové, která je průjezdná od začátku léta a po Minské a Horově, kde momentálně dělníci pracují. Rekonstrukce tam potrvá až do poloviny roku 2016. „Chceme každý rok věnovat obnově některé z brněnských ulic," sliboval v úterý Mrázek.

V tuto chvíli tak vedení města hledá firmu, která vypracuje projektovou dokumentaci pro ulici Veveří a Štefánikovu. Každá z oprav by měla přijít na takřka tři sta milionů. Na řadě budou po dokončení Údolní.

Vedení Brna plánuje, že opraví i další ulice. Patří mezi ně Benešova ulice i s prostorem před brněnským nádražím, kde se počítá s náklady kolem čtvrt miliardy. Podle Mrázka však záleží na možnostech rozpočtu města.

Primátor Brna Petr Vokřál už dřív uvedl, že v příštím roce Brno nechystá žádné velké investice, mezi ty největší budou patřit právě opravy ulic. Brno letos hospodaří s rozpočtem necelých jedenáct miliard korun.