Silničáři po zimní přestávce opět odstartovali práce na velké rekonstrukci D1 za třiadvacet miliard mezi Brnem a Prahou. I když to plánovali, zatím jejich práce ještě nezasahují na území Brněnska. „Jeden z neúspěšných uchazečů, firma Serenissima Costruzioni, podala námitku proti svému vyřazení ze soutěže na zhotovitele oprav. V současnosti zpracováváme reakci. I pokud námitku odmítneme, mohou se zástupci firmy ještě obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže," upozornil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Rekonstrukce D1 mezi Brnem a Prahou
Úseky zasahující na Brněnsko:
- Ostrovačice – Kývalka: termín není znám
- Velká Bíteš – Devět křížů: termín není znám
Úseky na Vysočině a ve středních Čechách:
- Loket – Hořice: do 30. dubna 2015
- Větrný Jeníkov – Jihlava: do 29. července 2015
- Lhotka – Velká Bíteš: do 9. července 2015
- Hvězdonice – Ostředek: termín není znám
- Měřín – Velké Meziříčí západ: termín není znám
- Psáře – Soutice: termín není znám

Italská společnost dala na úsek nabídku 322 milionů korun, tedy o 130 milionů méně, než vítězná Skanska. Ředitelství ji vyřadilo kvůli administrativním nedostatkům. „Klient je připraven se bránit všemi prostředky. Nabídku podal tak, jak silničáři chtěli," upozornil už před časem český právník firmy Jiří Wytrzens.

I tak v brzký začátek stavby silničáři doufají. „Věříme, že letos stavět začneme," řekl Studecký.

Brňany ovšem omezují už práce na ostatních úsecích. „Do Prahy jezdím pravidelně kvůli práci i za příbuznými. Většinou se to celkem dá, i když na opravovaných úsecích je povoleno jet jen osmdesátkou. Ale už jsem zažil i dlouhé popojíždění v kolonách," upozornil Matouš Polák.

Podobnou zkušenost mají i řidiči žlutých autobusů společnosti Student Agency. „Pokud se jezdí ve dvou pruzích v obou směrech, dálnice funguje. Ale když se zúží do jednoho, je to špatné," upozornil majitel společnosti Radim Jančura.

S posunem rekonstrukce k Brnu se začínají na větší zátěž připravovat obce na Brněnsku. „S rekonstrukcí nemáme problém. Ale silničáři musí splnit slib, že maximálně využijí druhý jízdní pás tak, aby okolí nezatěžovali. Párkrát za měsíc dokážeme přežít i auta, která přes nás pojedou třeba kvůli nehodě. Větší problém máme s kamiony, kteří u nás dálnici objíždějí aby ušetřily za mýto," zdůraznil starosta Říčan Jan Studený.

Že bude doprava v okolí Brna náročnější, předpovídají i policisté. „Na oblasti kolem dálnice se zaměříme. Můžeme řidičům doporučit vyjíždět s předstihem," podotkl mluvčí Pavel Šváb.

A platí to podle nich i pro uzavírky dálnice ve směru na Vyškov. Tam ji silničáři jen opravují, přesto už naplánovali uzavírky na 204 až 211 kilometru až do začátku srpna. V některých týdnech nachystaly nezvyklé uzavírky, kdy v pásu na Brno povedou dva jízdní pruhy na Brno, jeden na Vyškov a další na Vyškov pak ve vedlejším jízdním pásu. „V tomto směru počítáme také s opravami dalších dvou úseků. Ale záleží na bezproblémovém průběhu soutěží na zhotovitele," upozornil Studecký.

Zatímco řidiči moc nadšení z oprav a rekonstrukcí dálnice nejsou, Českým dráhám pomáhá. „Při uzavírkách mezi Brnem a Prahou zaznamenáváme nárůst počtu cestujících. Od roku 2011 to je o desítky procent. Očekáváme, že počet ještě poroste díky nasazení moderních, pohodlných a rychlých souprav Railjet," podotkla mluvčí drah Kateřina Šubová.

Dodala, že na této vytížené lince dráhy doporučují kupovat k lístku i místenku. Jinak si cestující ve špičce ani nemusí sednout.

Opravy D1 mezi Brnem a Vyškovem
- První etapa – levé jízdní pruhy na kilometrech 204 – 211 v obou směrech: do 18. dubna 2015
- Druhá etapa – pravý a odstavný pruh na kilometrech 204 – 211 ve směru na Vyškov: 18. dubna – 14. června 2015
- Třetí etapa – levý a pravý jízdní pruh ve směru na Vyškov na kilometrech 204 – 211: 14. června – 24. července 2015
- Čtvrtá etapa – celý jízdní pás ve směru na Vyškov: 24. července – 4. srpna
- Pátá etapa – totožná s etapou první: termín není znám