Kolony tramvají i aut, totální dopravní kolaps a odříznutí severovýchodních částí města hrozí podle některých odborníků Brnu. Komplikace má způsobit oprava ulice Milady Horákové, kterou magistrát plánuje na příští rok. Podle Josefa Veselého, který předsedá dopravní komisi brněnské rady, musí magistrát začít hledat řešení co nejdříve.

„Radní chtějí ulici pro dopravu zavřít úplně. Proto by už teď měli připravovat odklonové trasy. Pokud to odbor dopravy nechá až do začátku stavebního řízení, je to hazard,“ prohlásil Veselý.

Určení objížděk je podle něj akutní především proto, že bude velmi složité. „Ulicí Milady Horákové vede jedna z hlavních brněnských tramvajových tratí. Tramvaje tam v každém směru projíždí ve špičce jednou za dvě minuty,“ upozornil Veselý. Stejně silná je podle něj doprava i na Cejlu, kam chce město linky přeložit. „Když to udělá, pojedou tam tramvaje každou minutu. V uzlu na Malinovského náměstí pak stačí malé zpoždění a vytvoří se dlouhé kolony. Trasa obsluhující Černá Pole, Lesnou i Židenice se tím zablokuje,“ varuje Veselý.

Ucpaný Cejl

Jeho slova potvrzuje i mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová. „Cejl je problematický už teď. Často tam stojí kolony aut, a když zablokují koleje, tak nejedou ani tramvaje. A rekonstrukce to ještě zhorší,“ povzdechla si Pohanová.

Z výluky mají obavy i Brňané, kteří jezdí tramvajemi do práce. „Do centra jedu každý den z Lesné. Už teď tramvaje místy stojí v kolonách, ale pokud pojedou jen Cejlem, bude to katastrofa,“ myslí si Petr Kopecký.

Jako další obrovský problém uzavírky vidí Veselý i to, že zůstane odříznutá dětská nemocnice. „Kolem ní nejsou dostatečně široké silnice, kam se vejdou autobusy a zároveň auta záchranné služby i návštěvníků pacientů,“ upozornil Veselý.

Cesta z problémů podle něj vede dvěma směry. „Musíme znovu zvážit ponechání tramvají na Milady Horákové. Alespoň na jedné koleji. Provizorní dráha pak poslouží i sanitkám či hasičům,“ navrhl Veselý. Nezbytné je podle něj také vyčistit Cejl od aut. „Nesmí tam jezdit po kolejích. To znamená zakázat parkování v bočních pruzích a uvolnit je pro jízdu,“ prohlásil Veselý.

Podle vedoucího odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimíra Bielka jsou všechny obavy předčasné. Na opravu totiž zatím radní schválili teprve jen takzvaný investiční záměr. „Vše bude řešit firma, která ulici opraví. Až ji město vybere, musí její majitel předložit i svoje řešení náhradní dopravy a objízdných tras,“ zdůraznil Bielko.

Na konkrétní kroky je brzo i podle dopravního podniku. „Uděláme vše pro to, aby se cestující dostali, kam potřebují. Lidé, kteří připravují výlukové plány, jsou odborníci, kteří dělají to nejlepší, co je možné,“ slíbila mluvčí Pohanová.

O opravách silnic a ulic v Brně čtěte více v sobotním vydání Brněnského deníku Rovnost

PETR JEŘÁBEK
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI