Den otevřených dveří pokračuje proslovem pracovníků brněnského podniku a dalších zainteresovaných lidí. V tom jeden z kapitánů zahlásí, kdo má lístky na první plavbu může na palubu. Dav lidí se okamžitě cpe na lávku spojující břeh a loď, až se tam nachvíli zasekávají. Lodník v pruhovaném tričku tam totiž kontroluje jízdenky. V tom slyším malé dítko, jak se ptá své babičky. Babi, co to tady smrdí? Pohotově mu odpovídá, ale to nic, to jsou ti kapři a společně pokračují směrem do lodi.

V tom se konečně ocitám na palubě. Vrchní patro je přecpané, tak jdu dolů, kde je pár laviček a na stolech několik šachů. Sedím vedle čtyřčlenné rodiny z Vyškova. Její hlavou je dědeček Petr Novotný. „Na přehradě jsem poprvé a jsem nadšený, že je tu ta oslava. Plavba je nádherná,“ sděluje mi radostně. V tom ho jeho vnučka přemlouvá k šachové partii. „Nejdu, na tohle nemám buňky,“ odpovídá ji děda.

Ilustrační foto.
Šlapaničtí musí zatnout zuby. Kvůli opravám uzavřou silnici do Slatiny

Dvacetiminutová vyhlídková plavba pomalu končí. Jedeme na lodi Morava, která své jméno získala loni v anketě. „Postavili ji naši zaměstnanci. Má okna a motor z tramvaje. Křtili jsme ji minulý rok,“ informuje mě Hana Tomaštíková z brněnského dopravního podniku. V tom mi cestující Jan Haša veselým hlasem sděluje, že plavba je super. „Užívám si to tu s dcerou. Počasí je na jedničku,“ dodává mladý muž.

U dětí bodovala sanitka

Při výstupu z lodi si odchytávám šéfa lodní dopravy, kapitána Martina Eclera. Ten se teď stává mým průvodcem. Při tom provázení celým areálem lodní dopravy se zastavujeme u sanitky. Ta boduje snad u všech dětí. „Nejvíce se mi libí záchranka a kolo štěstí,“ říká čtvrťačka Kačenka. K ní se přidává i její mladší sestra Gábinka. Vzadu slyším starší paní, jak říká svým vnoučatům, že by v záchrance nechtěla skončit ani za nic.

Slavnosti piva Františka Ondřeje Poupěte pění v okolí Šilingrova náměstí. Zlatavý mok je zde k ochutnání v mnoha variacích od malých pivovarníků.
Dobré jídlo, flašinety a hlavně pivo. Podívejte se, jak to vypadá na Šilingráku

V obležení malých i velkých návštěvníků jsou i autobusy a jejich simulátory. Kapitán mi vysvětluje, že akci spolupořádají s Teplárnami Brno, aby poukázali na ekologickou dopravu v Brně. „Tento autobus jezdí na plyn, trolejbus a lodě na elektriku. U stánku tepláren jsou i elektromobily,“ popisuje. Na lodním simulátoru teď řádí Josef Zimek s rodinou. „Přijeli jsme s vnučkou ze Znojma a tyto atrakce se nám líbí nejvíce,“ odpovídá. Pak ho ještě žádám o fotografii a pokračuji s kapitánem dál do hangáru.

Kapacita lodi až 200 pasažérů

Tam je výstava o historii paroplaveb, lodních baterií, maket lodí a další stoly se šachy. Čekají na velmistra Davida Navaru, který tam přijede odpoledne. Po cestě zpět do přístaviště míjím lodní výtah a potkávám fandu brněnské městské hromadné dopravy Michala Hartla. „Připomínám si tu významné výročí jedinečné lodní dopravy. Moravou dnes na vyjížďku nepojedu, ale jel jsem s ní už několikrát. To se ale ještě jmenovala Moskva, poté Dallas,“ vypráví mi nadšenec.

Přes tři sta policejních nováčků složilo v pátek odpoledne slib na brněnském náměstí Svobody. Slavnostnímu aktu předcházel koncert Hudby Hradní stráže a Policie České republiky.
Tři sta noviců složilo v Brně slib. Skoro 150 policistů ale v kraji chybí

Než se rozloučím se šéfem brněnských lodí, ještě stíhá přirovnat jeho práci k Ferdovi Mravencovi. „S kolegy se staráme o sedm lodí. Děláme jejich kompletní údržby a opravy. Máme šest dvoupalubových a jednu jednopalubovou,“ popisuje mi. Pokládám mu poslední otázku a to zda se můžou lodě potopit. „Jsou konstruovány tak, aby se to nestalo. Každá má kolizní prostory a navíc plovací vesty. Kapacita největší lodi je dvě stě pasažérů,“ informuje mě.

Teď už se loučím, mávám dětem hrajícím si s balónky a opouštím kapitána.