Obří soupravy měří více než čtyřicet metrů. Dopravní podnik tak řeší přetížení této páteřní trasy. Do budoucna dokonce plánuje nasazovat na této lince jen tyto mamutí soupravy. Na některých místech ovšem musí řešit kuriózní problém. Tramvaje jsou delší, než nástupní ostrůvky.

Kvůli nařízení ministerstva dopravy musí dopravce ostrůvky prodlužovat. Minulý týden dokončil takovou úpravu ve Štefánikově ulici na zastávce Kartouzská. „Zastávku jsme prodloužili kvůli soupravám dvou tramvají Vario LF 2. Zároveň jsme jej upravili tak, aby byl bezbariérový,“ potvrdila mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Dodala, že úpravy nebyly drahé. „Dopravní podnik stály čtyřicet tisíc korun,“ podotkla mluvčí.

Podle vedoucího magistrátního odboru dopravy Vladimíra Bielka je právě prodloužení nevyhovujících zastávek jednou z podmínek, které kladlo ministerstvo dopravy při změně vyhlášky o maximální délce tramvají. Tedy úpravě ze čtyřiceti na pětašedesát metrů. „Prodloužení maximální délky si vymohla velká města. Na některých přetížených linkách už totiž není dále možné zahušťovat intervaly mezi spoji. A jediné řešení je právě navýšení kapacity,“ uvedl Bielko.

Prodloužení ostrůvku je podle Brňanů dobrý krok, ne však životně nutný. „Vystupovat do silnice je nepříjemné, takže jsem za další ostrůvky rád. Ale pokud vidím, že takto tramvaj zastavuje, prostě přejdu k vedlejším dveřím,“ pokrčila rameny Radana Poláková.

Problém stále trvá

Zatímco ostrůvek v Kartouzské je už z pohledu předpisů v pořádku, problém stále trvá na Mendlově náměstí. „Dlouhé soupravy musí směrem k výstavišti zastavovat přes silnici. Pro tento případ ale máme od města vyjednanou výjimku. Město totiž plánuje rekonstrukci celého přestupního uzlu na Mendlově náměstí. Při ní vzniknou ostrůvky s dostačující délkou,“ upozornila mluvčí Škrancová.

Na rekonstrukci náměstí si ovšem Brňané ještě dlouho počkají. Nejsou na něj peníze a brzdí ji i složitá jednání s majitelkou jednoho z domů. „Modernizace přestupního uzlu i rekonstrukce celého místa jsou bohužel zatím v nedohlednu,“ připustil před nedávnem náměstek brněnského primátora pro územní rozvoj města Ladislav Macek.

Dopravní podnik v současnosti provozuje soupravy se dvěma spřaženými kloubovými tramvajemi, které měří dohromady 46 metrů a soupravy dvou tramvají a jednoho vlečného vozu měřící 41 metrů. „Týká se to jen linky 1. Takže u ostatních zatím není nutné prodlužovat ostrůvky,“ řekla Škrancová.

Podle vedoucího Bielka postupně dojde i na úpravu ostrůvků mimo trasu linky 1. „U nových zastávek s delšími ostrůvky počítáme. U ostatních vznikají při rekonstrukcích ulice,“ řekl Bielko.