Lidé z tohoto kroku nejsou nadšení. „Dosud jsem si kupovala jen papírové jízdenky. Dcera mě musí naučit, jak se kupují ty elektronické,“ podotkla třeba Hana Kopečná.

Některé cestující se změna nijak nedotkne. Používají totiž elektronické jízdenky. „Alespoň se tímto krokem sníží počet papírových jízdenek, které v dnešní době už ani nemusejí být,“ sdělil student Adam Kratochvílek.

Snímek z brněnského Hlavního nádraží. Ilustrační foto.
Papírové předplatní jízdenky na jihu Moravy podraží, elektronické ne

Firma Kordis, která je koordinátorem hromadné dopravy na jihu Moravy, v posledních letech zavedla elektronické jízdenky na platební kartě, pro děti případně i na klíčence. „Vedle toho zůstal zachovaný i původní systém prodeje papírových jízdenek. Držet tyto dva systémy vedle sebe je drahé a neefektivní,“ uvedl ředitel firmy Kordis Jiří Horský.

Podle ekonoma Petra Pelce ze Zainvestuj.to je zdražení očekávatelný krok. „Deset procent není nějaké drastické zdražení. Neočekávám přehnaně negativní reakci z pohledu uživatelů. Pořád se jedná o jeden z nejlevnějších způsobů dopravy v regionu,“ komentoval.

Změny v cenách jízdenek od 1. listopadu:

zdražení papírových měsíčních, čtvrtletních a ročních jízdenek o 10 %

ceny elektronických měsíčních, čtvrtletních a ročních jízdenek beze změny

stejná cena u jednorázových jízdenek a předplatního jízdného pro městskou hromadnou dopravu

Dosavadní ceny u elektronických jízdenek prodaných přes e-shop a v kontaktních centrech integrovaného dopravního systému zůstávají v platnosti. „Cestující chceme motivovat k přechodu k elektronickým jízdenkám a postupně omezovat prodejní síť papírových předplatních jízdenek,“ podotkl Horský.

Upřednostňování elektronických jízdenek považuje Pelc za správný krok i vzhledem k administrativě jízdného. „Při elektronických platbách má firma možnost systém lépe monitorovat a vyhodnocovat. Koupě papírové jízdenky je zcela anonymní," porovnal. Podle něj většina cestujících, ale bude vnímat zdražení hlavně v souvislosti se současnou dobou, a ne s usnadněním administrativy.

Zdražení se netýká jednorázových jízdenek a předplatních na hromadnou dopravu ve městech. V Brně se ceny jízdného v následujících týdnech měnit nebudou. „Zdražení neplánujeme. Náš postoj trvá,“ řekl brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl. Ceny doznaly změn naposledy před deseti lety.

Ceny jízdenek budou naopak upravovat České dráhy. O rozsahu úpravy zatím představitelé dopravce nerozhodli. „Nové ceny kilometrického tarifu a z něj odvozených nabídek budou známé až v průběhu října. V současné době pracujeme s několika modely s úpravou tarifu mezi deseti a dvaceti procenty. Tarif, který bude platný od 11. prosince 2022, se snažíme nastavit tak, aby byly hrazeny vyšší vstupní náklady a zároveň, aby zůstala železniční doprava pro zákazníky atraktivní," přiblížil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Cenu ovlivňují podle něj především vyšší náklady na energie, jako je elektřina a nafta. „Dražší jsou náhradní díly nebo vyšší náklady na opravy a údržbu vozidel," zmínil Šťáhlavský.

V brněnské městské hromadné dopravě si na rozdíl od meziměstské dopravy už cestující papírovou předplatní jízdenku od začátku letošního roku nemohou koupit. K dispozici je jen elektronická. „Celý přechod byl bez problémů. Velkým pozitivem je, že například nyní, kdy si běžně zařizují šalinkarty žáci a studenti, zmizely fronty u přepážek," zmínila mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Doležalová.

Předplatní jízdenky, takzvané šalinkarty, v Brně využívá pětasedmdesát procent cestujících. „Nyní evidujeme celkem 163 871 platných elektronických šalinkaret," vyčíslila Doležalová.

Jednorázové papírové jízdenky v Brně podle Doležalové aktuálně využívá zhruba třicet procent cestujících. Jejich zrušení dopravní podnik v dohledné době nechystá.

MICHAL HRABAL

MARIE BRÝŽOVÁ