Parkování je tam katastrofa. Pokud řidiči přijedou po šesté hodině večer, nemají šanci zaparkovat. Podle bývalého obyvatele Černého ulice v brněnské Bystrci Jakuba Krejčího je v oblasti dlouhodobý problém odstavit auto. „Týden co týden, pokud jsem přijel pozdě, parkoval jsem daleko a musel domů dojet dvě zastávky trolejbusem,“ poznamenal Krejčí. Situaci má zlepšit stavba parkovacího domu.

I když u něho představitelé města pokračují ve zpracování investičního záměru, jeho vznik mohou ohrozit výpadky městského rozpočtu způsobené pandemií koronaviru. Kvůli nim už odložili záměr postavit parkovací objekt v Teyschlově ulici ve stejné městské části.

Začít má vznikat až zároveň s projektem prodloužení tramvajové trati na sídliště Kamechy, u kterého se momentálně předpokládá začátek stavby nejdřív v roce 2025. „Jako alternativu tam rozšíříme spodní část Teyschlovy, kde přibude čtyřicet až pětačtyřicet nových míst s šikmým stáním. Úprava si vyžádá změnu organizace dopravy, ulici zjednosměrníme,“ uvedl předseda dopravní komise magistrátu Pavel Jankůj.

V lokalitě hned u nájezdu na výpadovku vedoucí na dálnici D1 nabídne stání objekt v Jihlavské ulici v Novém Lískovci. „Podle studie proveditelnosti se do něho vejde 180 míst. Řidiči zaparkují ve dvou patrech a na střeše, která odpovídá úrovni dosavadních stání,“ řekla tamní starostka Jana Drápalová.

Doplnila, že kvůli stavbě prosadili změnu platného územního plánu, nechají si zpracovat projektovou dokumentaci.

Nejdále jsou momentálně přípravy domu v jundrovské Dubové ulici, u kterého už požádali o stavební povolení. Do stavby se mají dělníci pustit v příštím roce. Míst pro odstavení auta je v ulici podle tamního obyvatele Ondřeje Nováčka nedostatek. „Ocení je určitě každý, kdo tam bydlí. Když přijede třeba návštěva autem, tak je nepříjemné, že musí parkovat bokem nebo dlouho hledat místo,“ podotkl.

Pro výstavbu parkovacích domů v režimu Park and Ride hlavně pro dojíždějící řidiče se momentálně v Brně prověřuje třináct lokalit. „Ne všude můžeme vybudovat dům, někde proto bude vhodnější postavit parkoviště tohoto typu. Stavíme už třeba parkovací objekt v Polní,“ sdělila Anna Dudková z brněnského magistrátu. Jako další místa pro vznik domů zmínila Šumavskou, Sportovní, Jemelkovu či Akademickou ulici.

Úpravy si vyžádá projekt parkovacího objektu v Purkyňově. Místní sdružení uspělo s odvoláním proti rozhodnutí krajských úředníků, že stavba nebude mít významný vliv na životní prostředí. „Počet míst tam proto snížíme pod pět set, abychom splnili požadavky,“ prohlásil brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Plánované parkovací domy v Brně

• Teyschlova: odložení, výstavba zároveň s projektem prodloužení tramvaje na sídliště Kamechy
• Černého: zpracovávání investičního záměru
• Jihlavská: příprava projektové dokumentace
• Dubová: žádost o stavební povolení
• Polní: aktuální stavba
• Purkyňova: úpravy projektu kvůli úspěšnému odvolání místních proti rozhodnutí krajských úředníků

OLDŘICH HALUZA
LENKA KROČILOVÁ