Představitelé města stavbu slavnostně zahájili v pondělí, ovšem i přes nutnost vyklizení plochy do pondělí 20. února firma převezme staveniště až 27. března. „Za tu dobu bude nachystaná stavební plocha, řidiči mají prostor pro vyklizení automobilů. Místo jsme museli oplotit, pokračují přípravné práce,“ komentoval mluvčí města Filip Poňuchálek.

Od zákazu stání na dosavadním prašném parkovišti uplynuly už dva týdny, čtyři nepojízdná auta tam však stále stojí. „Se čtyřmi automobily, které vykazují známky vraků, budeme nakládat podle zákonných mechanismů. Do doby, než předáme staveniště, tu ale nebudou,“ dodal Poňuchálek.

Na nároží Veveří a Šumavské ulice v Brně, kde bude v budoucnu stát nový parkovací dům, zůstává na tamním nezpevněném parkovišti několik vraků.
Stavba nového parkovacího domu v Brně: na místě stojí nepojízdné vraky

Jednadvacet míst v parkovacím domě bude určeno pro elektroauta, dvaačtyřicet pro vozy poháněná plynem. Podle primátorky města Markéty Vaňkové bude možné počet dobíjecích stanic ještě navýšit. „Jsme v situaci, kdy je automobilová doprava stále hojně využívaná, snažíme se razit trend velké podpory veřejné hromadné dopravy,“ vyjádřila se.

Parkují i přes zákaz

Brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl si je vědomý, že lokalita trpí jedním z největších deficitů parkovacích míst v Brně. „Místo je vhodné pro parkovací dům typu park and ride,“ řekl Kratochvíl. Řidiči tedy zaparkují v parkovacím domě a do centra se dostanou pomocí městské hromadné dopravy například z nedalekých zastávek Tábor nebo Rybkova.

Ačkoli v polovině února Anna Dudková z tiskového střediska magistrátu oznámila, že se řidiči od 20. února nedostanou ani na malé parkoviště u nedalekého obchodu Lidl, lidé tam podle zjištění Deníku i přes zákazové cedule stále přijíždějí. A výjimkou není ani senior bus.

Trolejbus Mario už zkušebně jezdí brněnskými ulicemi. Je unikátní tím, že si jej smontoval Dopravní podnik města Brna.
Skládačka Mario v ulicích Brna: trolejbus musí zkušebně najet 10 tisíc kilometrů

Zvyšování počtu parkovacích míst je v posledních letech ve městě velké téma. Podle předsedy představenstva Brněnských komunikací Davida Grunda jde za posledních deset let už o čtvrtý parkovací dům, který staví a provozuje tato městská firma. „Připravujeme i další, například v Bítešské nebo Skořepce,“ uvedl Grund.

Projekt má myslet i na ekologii a udržitelnost. Objeví se tam zelená střecha, popínavé rostliny a do okolí parkovacího domu zasadí také velké množství stromů. Proměna Akademického náměstí s parkovacím domem bude stát 374 milionů korun.

LUCIE BURIANOVÁ