Tento problém by měla vyřešit připravovaná Strategie parkování ve městě a Generel městské hromadné dopravy, který by měla zpracovat soukromá firma. „V první části je třeba zjisti, jaký je skutečný stav a na základě toho teprve budeme navrhovat nějaké řešení. Musíme vytvořit koncepční plán s výhledem do roku 2030,“ řekl vedoucí odboru dopravy Magistrátu města Brna Vladimír Bielko.

Parkování ve městě je dlouhodobý problém. V některých městských částech chybí až čtyřicet procent parkovacích míst a v centru je v dopoledních hodinách situace ještě horší. „Je třeba, aby lidé co nejvíce využívali městskou hromadnou dopravu a neparkovali v centru,“ uvedl dále Bielko.

Jedním z řešení je vytvoření systému Zaparkuj a jeď, který úspěšně funguje v evropských městech i v Praze. Lidé dojíždějící do města zaparkují na okrajovém parkovišti a v centru jezdí městskou hromadnou dopravou. Dopravní podnik města Brna, už připravil zprávu o tom, jak tento systém funguje právě v Praze a v Evropě. „Ústředním projektem by mělo být parkoviště u centrálního hřbitova. Mohlo by nám ukázat cest a způsob, jakým by v Brně tento projekt mohl fungovat,“ řekl v pondělí na tiskové konferenci člen představenstva dopravního podniku Pavel Sázavský.

Toto parkoviště má tu výhodu, že je velice dobře dostupné. Navíc navazuje na tramvajové i autobusové linky. „Musíme si uvědomit, že parkování je zatíženo 20 % DPH a lístky jen 10 % DPH. Dopravní podnik bude muset jednat s tím, kdo bude parkoviště spravovat, aby našli společnou cestu,“ dodal Sázavský. Garantem celého projektu se tak bude Magistrát města Brna.

Parkoviště bude buď plně zpoplatněno a lidé dostanou zvýhodněné jízdenky, nebo bude parkoviště zadarmo a jízdenky se budou platit celé.

LAĎKA JUŘÍČKOVÁ