Leitmotivem snah úředníků je zavedení takzvaného rezidenčního parkování. Tedy vymezení zón, kde mohou parkovat jen místní. „Přetlak aut v centru města je obrovský. Proto se na něj zaměříme nejdříve. Nebude tu už například možné na týden odstavit auto. Ani to, aby v třípokojovém bytě bydlelo sedm lidí a všichni parkovali svá auta u domu. Jeden byt bude mít právo na jedno parkovací místo,“ zdůraznil vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Opatření má dopadnout především na studenty vysokých škol. S jejich auty mají špatné zkušenosti především lidé z okolí právnické fakulty a přilehlých kolejí. Zvláště po zpoplatnění parkoviště ve Veveří ulici. „Studenti zabrali všechna místa široko daleko. Nejhorší je, že od neděle do čtvrtka se s auty nepohnou,“ zlobil se František Navrátil.

Podle Bielka nová strategie zajistí především to, že ve středu města budou místa k zaparkování přes den pro návštěvníky a večer pro místní. Na okrajích města, v sídlištích, kde lidé přespávají, tomu bude naopak. „Nikdo ovšem nemůže doufat ve skokový nárůst parkovacích míst. Naopak přijde omezení. Město není nafukovací. Na rozdíl od aut, jejichž počet neustále roste,“ zdůraznil Bielko.

Dodal, že Brno hodlá nadále podporovat místo individuální dopravy tu hromadnou. „Ta je v Brně stále na velmi slušné úrovni,“ poznamenal,“ Bielko. Součástí tohoto plánu budou i takzvaná záchytná parkoviště na okraji města s pohodlným přestupem na tramvaje i parkovací domy. Ty hodlá začít město letos stavět tři. V Kobližné, Panenské a Veselé ulici.

Plány města vítá třeba Michal Kolínský. „Jezdím do práce autobusem a tramvají. O to více mne naštve, když jednou za čas potřebuji být někde opravdu rychle autem a stejný čas jako na cestě strávím při hledání parkovacího místa. Rád si za hodinku stání zaplatím, ale musí být kde,“ řekl muž.

Do plánování rezidenčního parkování hodlají zasáhnout i starostové městských částí. „Připravujeme anketu mezi lidmi. Z ní vzejdou podněty, které budeme do parkovací strategie prosazovat. Je například otázkou, zda a jak místa pro rezidenty zpoplatnit,“ poznamenal starosta Brna-středu Libor Šťástka.

Chybí místa

Zkušenosti s přípravou zavádění rezidentních zón mají i Vinohrady. „O rezidenčním parkování jsme uvažovali v minulosti, je to dobrá věc. Jenže problém je v tom, že zatím není ani tolik míst kolik abonentů,“ upozornil na problém vinohradský starosta Jiří Čejka.

Jakmile Brno zpracuje základní politiku parkování, poslouží jako základ takzvané strategie parkování. Tu měla původně vypracovat soukromá firma, město však chybovalo ve výběrovém řízení a v říjnu jej zrušilo. Zda se řízení zopakuje, nebo vypracuje strategii město, není jisté. „Zatím nejsme rozhodnuti,“ přiznal náměstek primátora Robert Kotzian.