A lidé s auty tak jsou stále odkázáni především na vlastní drzost. „Loni jsem si koupil auto a začal s ním jezdit do práce. Myslel jsem, že ušetřím oproti hromadné dopravě a snad by to byla i pravda. Jenže při hledání volného parkovacího místa jsem většinou najezdil skoro tolik jako při cestě z Medlánek do centra. Tedy pokud nechci auto nechat přímo na chodníku, nebo někde na trávníku a doufat, že si toho nikdo nevšimne. Město by s tím mělo něco dělat,“ stěžuje si na situaci s parkováním například Ladislav Pavlík.

Nedodržený slib na vytvoření strategie parkování kritizují také opoziční zastupitelé Brna. „Je to velká chyba. Je potřeba, aby Brno mělo systém parkování, který komplexně vyřeší celé město. Musí nastavit určitá pravidla a podle toho postupovat. Nestačí jen postavit třeba deset parkovacích domů a myslet si, že je vše v pořádku,“ řekl Kacer.

Příkladem špatného rozhodování v parkování je podle něj dohoda města s investorem, který hodlá postavit necelé čtyři stovky podzemních garáží u Janáčkova divadla. „Zároveň se stavbou garáží chce město vyhradit Rooseveltovu ulici pro rezidentní parkování. Ostatní řidiči musí do parkovacího domu a město tak vlastně podporuje soukromého investora,“ nelíbí se Kacerovi.

Tendr na zpracování takzvané strategie dopravy v klidu zadalo město Brno loni v létě. Místo plánu určující dopravní politiku na několik let dopředu ovšem nakonec dostalo jen pořádnou porci ostudy. Zakázku totiž na konci srpna zadalo společnosti Mott MacDonald, která nabídla nejvyšší cenu 4,7 milionu korun.

Proti rozhodnutí se odvolala společnost PK Ossendorf s druhou nejlepší a zároveň nejlevnější nabídkou za 2,3 milionu. „Kvůli námitkám jednoho z uchazečů odbor dopravy opětovně před podpisem smlouvy prověřoval postup hodnocení jednotlivých nabídek. Zjistil, že chybou ve vzorcích zadaných do programu Excel nebylo výsledné pořadí uchazečů správné,“ přiznal náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. Město pak v říjnu celou zakázku zrušilo.

A od té doby na zpracování studie čeká. Podle předsedy dopravní komise brněnské rady Víta Blahy ale ne marně. „Určitě strategii parkování necháme zpracovat. Zatím ale jednáme o tom, jak její zpracování zorganizujeme. Záleží to na politické dohodě. I proto zatím nejsem schopen říct, kdy ji budeme mít,“ řekl Blaha.

Dodal, že podle něj je vhodné aby to za úkol opět dostala soukromá firma. „My představu o organizování parkování máme. Ale chceme ji srovnat s návrhy některé nezávislé organizace,“ upozornil Blaha.

Zatímco politici o strategii parkování stále jednají, magistrátní odbor dopravy se rozhodl přikročit k činům. „Strategie má ovlivnit parkování na patnáct let dopředu. My jej ale chceme řešit v nejbližších letech. Pracujeme na tom po malých krůčcích,“ uvedl vedoucí odboru dopravy Vladimír Bielko.

Základem nového systémů má být vytlačení aut z centra města, zavedení rezidentních zón a zavedení systému park and ride. Tedy záchytných parkovišť se zvýhodněnou cenou a návazností na hromadnou dopravu. „Máme už vytipovaná určitá místa pro záchytná parkoviště. Letos pro ně chci získat povolení a příští rok stavět,“ přislíbil Bielko.

Dodal že díky materiálům zpracovávaným v současnosti městem bude i případná strategie parkování od soukromníka výrazně levnější.