Vedení města tento týden vypsalo výběrové řízení na zhotovitele závor. „Vytipovali jsme několik parkovišť, kde necháme namontovat závory. Veveří je jedno z nich. Vhodného zhotovitele vybereme v létě a na podzim už budou závory sloužit,“ plánuje náměstek brněnského primátora Ladislav Macek.

Městu kvůli podvádění parkujících řidičů utíkají peníze, závorový systém tomu brání. „Velmi dobré zkušenosti máme třeba z Besední nebo Benešovy ulice, kde tento systém funguje perfektně,“ pochválil závory Macek.

Na parkoviště vybavené závorovým systémem přijede řidič a vyzvedne si parkovací lístek. Před odjezdem pak musí zaplatit parkovné, jinak je závora nepustí ven. Díky tomu do městské kasy na parkovištích vybavených závorami přibývá až trojnásobek dřív vybírané částky. Řidiči se také na parkovišti střídají daleko častěji a nezabírají místa celý den.

Předvoj generelu

Nové závorové parkoviště je předvojem parkovacího generelu, který město chce nechat zpracovat. „Už máme všechno připraveno k tomu, aby mohl jít materiál do městské rady a mohli jsme začít hledat někoho, kdo generel vytvoří,“ uvedl vedoucí magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko.

Lhůta na výběr zhotovitele je asi dva měsíce. „Předpokládám, že v říjnu podepíšeme s vítězem výběrového řízení smlouvu. Podrobná analýza současného stavu zabere vybrané firmě nejméně půl roku, dalšího půl roku pak bude zpracovávat řešení,“ upozornil Bielko. Na výsledek si tak Brno počká nejméně do příštího podzimu.

Generel má odpovědět například na to, kde v Brně je potřeba zavést další závorová parkoviště, kde udělat další jednosměrky nebo kde je možné uvolnit místa pro parkování.

Někteří lidé nové plány města vítají. „Zatím je to tady šílené, mám pocit, že město nemá žádnou strategii. parkovací místa v centru nejsou a na to, aby si platil vyhrazené stání, normální smrtelník rozhodně nemá,“ myslí si například Ondřej Múčka, který bydlí v Jakubské ulici.

Jen další peníze

Mnozí jiní s hodnocením situace souhlasí, ani generel, ani závorový systém však pro ně není řešení. „Nainstalovat závory, to je jen další způsob, jak nám tahat peníze z kapes. V Brně není pořádně kde zaparkovat ani za peníze, zadarmo je to téměř nemožné, tohle je jen výsměch řidičům. Generel vyřeší maximálně to, jak nám ubrat další místa k parkování,“ postěžoval si Brňan Jiří Malý.

Vedoucí odboru dopravy Bielko s jeho stížností částečně souhlasí. „Místa v centru opravdu ubývají a dál ubývat budou. Nedá se nic dělat, lidé si musí zvyknout. Jinde v Evropě auta stojí na periferiích a lidé jezdí městskou hromadnou dopravou,“ uvedl Bielko.