Vyrazit si s partnerem na romantickou vyhlídku Klajdovka na okraji Brna. Vzít děti na rodinný výlet na Pálavu. Sám vyjet služebně do Prahy. Sbalit lyže a s kamarády si jet užít dovolenou na alpské sjezdovky. I takové možnosti mají brněnští řidiči, kteří nemají auto a nemohou si ho ani půjčit od příbuzných či známých.

Sdílená auta v Brně

tři provozovatelé: Car4way, Autonapůl, Ajo carsharing

množství: až 260 aut dle údajů z magistrátu

nabídka aut: městská Škoda Citigo, rodinná Škoda Octavia, terénní Škoda Karoq, dodávka Ford Transit, elektromobil Renault Zoe

postup při půjčení: elektronická registrace, odemčení vozu pomocí telefonu nebo čipové karty, po vrácení odečtení částky z kreditu na registrační kartě nebo z platební karty

doba půjčení: jedna hodina i několik týdnů

parkování v rezidentních zónách: zdarma

poplatky za výpůjčku vozu na hodinu při ujetí 10 kilometrů: 88 – 239 korun

poplatky za výpůjčku vozu na den při ujetí 200 kilometrů: 1370 – 1637 korun

V ulicích totiž přibývá sdílených aut. V Brně je nyní půjčují tři společnosti. Systém funguje tak, že si řidič za poplatek vůz půjčují a po vrácení si jej pronajme další zájemce. „Pro uživatele, který nemusí jezdit autem každý den, nabízí komfort v tom, že se o auto nemusí starat, řešit třeba pojištění či servis. Rezervuje nejvhodnější vůz na čas, vyzvedne a jede. Poté zaplatí a víc se nestará,“ nastínil ředitel firmy Autonapůl Michal Šimoník.

Řidiči považují za největší výhodu sdílení fakt, že jim odpadají starosti i náklady na údržbu. „Řídím nanejvýš párkrát za měsíc a vždy si půjčím sdílené auto. Neřeším žádné záležitosti okolo vozu a přitom zůstávám mobilní. Vlastnit vůz se mi i s ohledem na ujeté kilometry nevyplatí,“ poznamenal třeba Tomáš Pacovský.

Podle ekonoma Lukáše Kovandy bude trend sdílení aut sílit a lidé jich potkají stále víc. „Silný je hlavně ve městech a mezi mladými, kteří auto už na rozdíl od generace jejich rodičů a prarodičů nevnímají jako symbol majetku. Je pro ně důležité, aby se dostali z jednoho místa na druhé. Jeho vlastnění považují za druhořadé,“ vysvětlil Kovanda.

Sdílená auta v brněnských ulicích podporují zástupci města, kteří je zvýhodnili při parkování v modrých zónách. „Za auto platí poskytovatelé služby paušální poplatek tisíc korun ročně. Jejich řidiči zaparkují v rezidentních zónách bez omezení,“ uvedl brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Doplnil, že zatímco ostatní řidiči auto v ulici odstaví na celý den, sdílení umožňuje celodenní využití vozu třeba hned několika uživateli.

Ilustrační foto
Rekordní nárůst. Za neděli přibylo v kraji 27 nemocných, další 3 ve vážném stavu

Sdílení aut odstartovalo v Brně už v roce 2003 Autonapůl, které nyní nabízí tři desítky aut a pro léto se chystá jejich počet navýšit přibližně na čtyřicet. Brňané nejčastěji naráží na vozy od společnosti Car4way. „Momentálně jich máme okolo stovky. Zákazníci si vyberou z vozů Škoda Fabia, Rapid, Octavia nebo Karoq. Nejvíce si žádají právě Škodu Karoq,“ přiblížila za firmu Adéla Bergmanová.

Podobně různorodou flotilu vozů jako Car4way má i třetí provozovatel ve městě Ajo carsharing. „Všechna auta pořizujeme se solidní výbavou. V ní nechybí tempomat, bluetooth handsfree pro telefonování nebo přehrávání hudby ani klimatizace,“ vyzdvihl výkonný ředitel Ajo carsharing Jaroslav Klimek.

V Autonapůl si lidé mohou půjčit i devítimístnou dodávku nebo elektromobil.