Patent vědců od svaté Anny? První krok při léčbě rakoviny prostaty

Brno - Odborníci z vědeckého centra při Fakultní nemocnici u svaté Anny získali patent na sérii látek, které mají pomoct léčit rakovinu prostaty a další onkologická onemocnění.

15.10.2015

Ilustrační foto.Foto: profimedia.cz

Třináct let žil ve Spojených státech amerických, kde získal doktorát z chemie na Kolumbijské univerzitě, a pracoval na vývoji nových léčivých látek v přední farmaceutické firmě. Před šesti lety se ale doktor Kamil Paruch vrátil do Brna, aby jako vedoucí výzkumného týmu pomohl najít látku, která pomůže s léčbou rakoviny.

Teď jeho rozhodnutí nese první zásadnější výsledky. Pod Paruchovým vedením vědecký tým, který spadá pod Mezinárodní centrum klinického výzkumu při Fakultní nemocnici u svaté Anny v Brně, vyvinul nové látky s takzvanou cílenou biologickou aktivitou. „Objevili jsme nové organické sloučeniny, které jsou schopné zablokovat určitý typ proteinů. Jejich nadměrná produkce je charakteristická pro buňky rakoviny prostaty a některé druhy leukémie," vysvětlil Paruch.

pět nadějí z Brna
Poslední významné lékařské objevy brněnských vědců:

- sloučeniny proti rakovině: organické látky, které vyvíjejí vědci v mezinárodním centru při Fakultní nemocnici u sv. Anny, zablokují proteiny charakteristické pro buňky rakoviny

- kosti z hořčíku: tým chemiků z brněnského Vysokého učení technického pracuje na hořčíkové náhradě, která pomůže vyplnit chybějící části kosti

- stroj odhalí parkinsona: počítačový systém vědců z Vysokého učení technického na základě rozboru řeči a písma odhalí Parkinsonovu chorobu

- inzulin bez jehel: vědci z brněnského Vysokého učení technického vyvíjejí inzulin, který půjde vdechovat

- holografický mikroskop: přístroj vědců z Vysokého učení technického umožňuje kvalitnější pozorování buněk bez použití kontrastních látek

Potlačení těchto proteinů jde podle něj využít jako první krok při léčbě. Série látek získala český patent, který ve středu zveřejnil věstník Úřadu průmyslového vlastnictví. „Podáním patentu jsme ukončili první důležitý milník v projektu, v němž jsme se zaměřovali na látky, které potenciálně můžeme využít pro vývoj nových léků," poznamenal ředitel vědeckého centra Gorazd Stokin. Nyní hledají strategického partnera, který se zapojí do předklinického vývoje těchto látek.

Rakovina prostaty je nejčastější zhoubný nádor u mužů a po karcinomu plic druhá nejběžnější onkologická příčina úmrtí. Podle posledních zveřejněných údajů si v Jihomoravském kraji před třemi lety vyslechlo diagnózu přes patnáct set lidí, v roce 2000 to přitom byla asi polovina. Úmrtnost na tento typ rakoviny se pohybuje kolem pětadvaceti procent.

Pro pacienty tak nový objev může znamenat naději. Odborníci ale mírní optimismus. „Léčba rakoviny je komplikovaná záležitost. Každý takový objev je ale možný krůček v pomyslné mozaice," potvrdil nedávno Brněnskému deníku Rovnost k problematice výzkumu Rostislav Vyzula z Masarykova onkologického ústavu.

Paruch s jeho slovy souhlasí. Podle něj jde o první z řady kroků, které ke hmatatelnému léku vedou. „Zatím jsme pouze identifikovali zajímavé sloučeniny. Navíc šlo o laboratorní testování na nádorových buňkách, ne na klinikách, lidech ani myších," vysvětlil Paruch, který kromě fakultní nemocnice působí také na Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity. Na projektu tak společně s ním pracovali i tři vysokoškolští kolegové.

Výzkumný tým zatím nedokáže odhadnout, kdy svůj objev otestuje na klinikách. „Jde o nadějnou látku, ale ještě nevíme, jak ji tělo odbourává," nastínil Paruch.

Sloučeniny získaly patent tři roky poté, co Mezinárodní centrum klinického výzkumu zahájilo svůj provoz. „Splnil se tak další cíl celého projektu centra, který dokazuje, že se aktivně podílí na rozvoji medicíny a je přínosem nejen pro Českou republiku," zdůraznil ředitel svatoanenské nemocnice Martin Pavlík.

Kromě práce na látce, která má pomoci proti rakovině, se lékaři z centra aktuálně mimo jiné zabývají například technologií pro kvalitnější diagnostiku srdečních onemocnění.

Autor: Věra Sychrová, Dominika Vágnerová

15.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
Fotbalista Francis Koné.

Nebojte se kazit, vyzývá Pivarník. Zbrojovka před Teplicemi pilovala střelbu

Hokejisté brněnské Komety nezvládli druhý domácí duel po sobě. I když se ujali jako první vedení, nakonec ve dvaadvacátém extraligovém kole podlehli Vítkovicím 1:3.

Kometě opět chyběl větší důraz před brankou. Vítkovicím podlehla 1:3

Studenti šli hlavou proti zdi, zaznělo na připomínce listopadových událostí

Brno /VIDEO/ - Vzpomínky na pád komunismu, divadlo i lampionový průvod, který rozzářil město. Studenti z pěti brněnských univerzit vyšli v pátek, v den státního svátku, do ulic u příležitosti akce Brněnský sedmnáctý. Na náměstí Svobody si připomněli události z let 1939 a 1989.

Zničené cedule s českým lvem nahradily nové. Řádění vandala prozatím ustalo

Blanensko – Dvacítka tabulek s vyznačením přírodní rezervace a jedna se skupinou památných stromů jsou zpět na původních místech. Letos je na Blanensku rozkradl a poničil neznámý vandal. Na značkách mu vadil symbol malého státního znaku s českým lvem.

OBRAZEM: Nevzhledný vnitroblok ožil. Zkrášlila ho malba Staré radnice i šaliny

Brno - Pohled na brněnskou Starou radnici ve Václavské ulici svádí k návštěvě. Odvážlivci ale narazí, a to přímo do zdi. Radnice je totiž namalovaná.

Husovický tunel uzavřela nehoda. Řidič při epileptickém záchvatu narazil do zdi

Brno /FOTO/ - Dopravní nehoda uzavřela v pátek v devět hodin ráno Husovický tunel v Brně. Uzavřená byla roura B, policisté museli odklánět dopravu přes Merhautovu ulici. Řidič auta se zranil.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.