Zásadní změna čeká v letošním roce cestující na páteřních trolejbusových linkách 25 a 26 v Brně. Spoje kvůli výstavbě částí velkého městského okruhu Tomkovo náměstí a Rokytova skončí z jedné strany v husovické vozovně, později už ve Štefánikově čtvrti. Z opačného směru bude konečnou Stará osada. Mezi místy lidi sveze náhradní doprava. Využití se dočká loni vybudovaná manipulační trať pro trolejbusy v Jedovnické a Bělohorské ulici. Pojedou po ní vozy linky 27 mířící do slatinské vozovny.

Omezení trolejbusů si vyžádá hlavně bourání mostu přes řeku Svitavu u Tomkova náměstí. Provoz se tam přesune na mostní provizorium. „Linky 25 a 26 budou se zahájením výluky končit ve vozovně Husovice, následně v nové smyčce Štefánikova čtvrť. Pokud by začala později, zahájíme rovnou fázi Štefánikova čtvrť,“ sdělila mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Cestující směřující ze Staré osady na vinohradské a líšeňské sídliště využijí trolejbusovou linku 27. „Na trase Štefánikova čtvrť, Merhautova, Tomkovo náměstí, židenické kasárny až po Pálavské náměstí zajistí náhradní dopravu autobusy,“ doplnila Tomaštíková.

Most přes řeku Svitavu u Tomkova náměstí je po víkendovém bourání bez krajního nosníku své levé části.
Most u Tomkova náměstí bez nosníku: podívejte se na následky víkendového bourání

Omezení podle předpokladů dopravce začne mezi dubnem a červnem. Doba trvání výluky není zatím jasná, odhadem půjde o jeden až dva roky.

V Merhautově ulici, kudy vozy pojedou do provizorní konečné Štefánikova čtvrť, budují dělníci momentálně trolejbusové vedení. Osazují tam nové trakční stožáry. Úpravy dělají také v Kohoutově ulici, kde se bude dočasná smyčka nacházet. Pro cestu nazpět využijí vozy tamní kruhový objezd. „Práce mají být dokončené v březnu,“ informoval starosta Brna-severu Martin Maleček.

Do Kohoutovy zajížděly trolejbusy už v minulosti, konkrétně v letech 1987 až 1991. „Tehdy to byla linka 146," připomněl Maleček. Trolejové vedení z místa později zmizelo a vznikl tam současný kruhový objezd.

Někteří místní se na zatížení dopravy v Merhautově vlivem závleku trolejbusů příliš netěší. „My se tady z randálu z Merhautky už zblázníme. Trolejbusy, šaliny, auta,“ postěžovala si na sociálních sítích například Kateřina Horáková.

Brněnská šalina. Ilustrační foto.
Druhá tramvajová trať na Lesnou: začnou opravou chatrného mostu přes železnici

Demolice mostu u Tomkova náměstí má začít asi v květnu. Předtím tam dělníci postaví mostní provizorium, které zajistí zachování průjezdu oblastí dvěma pruhy v každém směru. Státní silničáři omezí provoz na poloviční počet pouze krátkodobě. „Důvodem budou přípravné práce pro usazení provizoria, překopy vozovky, odstranění středního dělícího pásu a příprava související s odbouráváním pravé části mostu,“ vysvětlila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.

Stavba mostního provizoria začne už v březnu. Aby pro něj uvolnili místo, zbourali dělníci nedávno zbourali krajní nosník levé části mostu. K zemi půjde celá současná konstrukce, po níž vede hlavní silniční tah lokalitou.

Výluka páteřních trolejbusových linek

Spoje 25 a 26 skončí v husovické vozovně, později už ve smyčce Štefánikova čtvrť.

Ze druhé strany pojedou trolejbusy linky 27, které zamíří do konečné na Staré osadě.

Mezi místy svezou cestující náhradní autobusy.

Omezení trolejbusů si vyžádá pokračující výstavba dvou částí velkého městského okruhu v Brně, hlavně bourání mostu.

Má začít mezi dubnem a červnem, potrvá odhadem 1 až 2 roky.