„Na základce něco málo, na střední ticho a odmítavé postoje. O sexu jsem si všechno musel zjišťovat sám. Nechtěli se o tom s námi bavit,“ pokrčil rameny loňský maturant Václav Janás .

Se stejnou zkušeností se setkal i Karel Šedý. Proto spolu s kamarády Janem Soukupem a Dominikem Duškem založili instagramový projekt MedVictus. Tam odpovídají na řadu palčivých otázek ohledně sexuality a lidského těla.

Vzhledem k úspěchu MedVictusu na sociálních sítích se rozhodli sepsat petici pro kompletní překopání výuky sexuální výchovy na školách. „Chceme dosáhnout toho, že se děti seznámí se všemi důležitými aspekty tohoto tématu, které nebudou muset dohledávat na internetu. Pokud budou informace pravidelné a spolehlivé, děti budou opatrnější před predátory na internetu i v reálném světě,“ uvedli autoři.

Naráželi tak na skutečnost, že podle průzkumu České středoškolské unie drtivá většina mladistvých čerpá informace o sexu právě z internetu. Především z pornografie. „Společně s výukou o pornografii je ale nutné dětem vysvětlit, co je na sexu hezkého, jak může vypadat, k čemu je dobrý, a tím pádem proč se ho nebát,“ vysvětlila Zuzana Pavelcová z psychologického institutu Re:Life.

Petice má aktuálně přes tisíc podpisů a jakmile jich bude alespoň patnáct set, chtějí se autoři spojit s větším množstvím odborníků a oslovit ministerstvo školství. „Hlavním důvodem, proč jsme se rozhodli vytvořit tuto petici, byly chybějící rady a informace na základních školách a bohužel často i od našich rodičů. Zavedením rozšířené sexuální výchovy a prevence do škol bychom rádi předešli pro budoucí generaci dětí problémům sociálním a psychologickým jako je šikana na internetu i ve školách, zdravotním jako například šíření pohlavně přenosných nemocí, nechtěnému těhotenství a jiným mnohdy závažným následkům,“ píše se v petici.

V pubertě jsou podle autorů petice rodiče pro dítě tím posledním tvorem, s kým by chtěli sex probírat. „Vhodné je začít v momentě, kdy se dítě zeptá, jak přišlo na svět. Žádnou erotiku v tom nevnímá,“ uvedla Lucie Jarkovská z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity.