Tramvaj se pomalu blíží k frekventované zastávce Česká. Asi šest lidí u dveří má v ruce nachystanou platební kartu. Využívají službu Pípni a jeď, díky níž si označí kartou nástup a posléze i výstup z vozu. Někteří cestující používají kartu v mobilu. „Je to pohodlnější, než si kupovat papírovou jízdenku,“ vysvětlila Alena Liachovič. Zvuk cvaknutí tisku z terminálu na papírové jízdenky je už spíše výjimkou než pravidlem.

Za rok fungování služby Pípni a jeď cestující přiložili kartu k terminálu v tramvajích nebo autobusech téměř pětmilionkrát. Možnost platit kartou v hromadné dopravě si lidé oblíbili. Brňané bezkontaktně zaplatili sedmdesát milionů korun. Rekordní den byl 30. června, kdy si pasažéři takto koupili třiatřicet tisíc jízdenek. „Zájem o službu Pípni a jeď! dalece předčil naše očekávání. Cestující si chválí zejména jednoduchost systému. Ten umožňuje nákup jízdenky kartou, hodinkami či mobilním telefonem bezprostředně po nástupu do vozu namísto zdlouhavého shánění jízdenky dopředu,“ uvedl ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Historická tramvaj číslo 107 v Brně.
Návrat do dopravní historie: lidé se svezou po Brně v šalině z válečného období

S přibývající oblibou této služby klesá zájem o jiné způsoby nákupu jízdenek, jako jsou například SMS zprávy nebo využívání automatů. „Člověk nemusí shánět jízdenky dopředu, využívám službu, hlavně když si zapomenu šalinkartu,“ řekla Alexandra Bláhová. Dříve platbu jízdenky řešila přes SMS.

Během prvního měsíce po zavedení služby si lidé ve vozech hromadné dopravy pípli více než dvě stě tisíckrát. Počet postupně přibýval, kopíroval epidemiologickou situaci. Největší propad v tržbách byl podle zástupců dopravce na podzim loňského roku a pak na letos na jaře.

K nové službě podle mluvčí dopravního podniku Hany Tomaštíkové nejvíce tíhli lidé, kteří si kupovali sms jízdenky. U těch dopravní podnik zaznamenal od roku 2019 téměř patnácti procentní propad, stejně jako i u jízdenek kupovaných v automatech. „Tak jak roste zájem o bezkontaktní nákup jízdenek, budeme postupně omezovat jízdenky papírové. Stále je ale využívá téměř padesát procent cestujících, proto od nich budeme upouštět pozvolna,“ vysvětlil vedoucí tarifního odboru brněnského dopravního podniku Vít Prýgl.

Na tržbách z jízdenek se podepisuje koronavinová pandemie. Za první pololetí roku 2021 jsou tržby nižší o pětapadesát milionů korun než minulý rok a přibližně o sto třicet milionů korun nižší než v předchozích letech. I po roce provozu je ale služba pro některé novinkou. „Zkusila jsem ji poprvé,“ svěřila se ve čtvrtek Rovnosti Tereza Hanzčová, než odběhla na navazující tramvaj.

KAROLÍNA STÁRKOVÁ