Každý týden bude totiž jezdit z domova v Lednici na Břeclavsku do své nové kanceláře v Praze a zpět. „Realitu teď důkladněji poznám v praxi,“ tvrdí velitel všech policistů v bílých čepicích. Na poznávání bude mít ideální podmínky. Z Prahy se totiž bude vracet každý pátek odpoledne. Tedy v době, kdy na dálnicích vrcholí dopravní špička.

Také rozhovor pro brněnský Deník Rovnost vznikal „na místě činu“: na dálnici. Tržil se totiž po prvních třech dnech ve funkci ředitele „dopravky“ vracel na víkend domů.

Máte za sebou několik kilometrů cesty. Už jste narazil na nějaký dopravní přestupek?

Zatím jsem si žádného nevšiml. Ostatně to ani nejde, protože provoz na dálnici je tak hustý, že v něm nejde jet ani moc rychle. Takže řidiče s těžkou nohou na plynovém pedálu jsem nepotkal.

Po D1 už dávno jezdí mnohem více aut, než její stavitelé předpokládali. Co může s narůstajícím provozem policie dělat?

Jedna věc je dohled policie nad dodržováním dopravních předpisů a druhá je provoz na dálnici. Ten je věcí Ředitelství silnic a dálnic. V každém případě by se mohla v nejbližších letech začít stavět takzvaná severní cesta, tedy propojení několika rychlostních silnic na severu země. To by velkému provozu na D1 ulehčilo.

Čím?

Většina aut, kamionů a autobusů z Polska teď jezdí příliš dlouhý úsek cesty po D1. Tedy přes Brno. Jestliže by se postavila zmíněná severní cesta, dálnici by to odlehčilo minimálně o třicet procent.

Co bude hlavním úkolem policistů na dálnici D1 a D2 pod vaším vedením?

V první řadě se chci zaměřit na takzvané piráty silnic. Tedy na ty, kteří jezdí rychle a pořádají nejrůznější tajné závody.

Jak proti nim chcete bojovat?

Policie nakupuje rychlá auta Volkswagen Passat R6. Ty by měly být od začátku příštího roku na každém oddělení dálniční policie. Budou nejen ve dne, ale i v noci brázdit dálnice. Vybavíme je veškerou moderní technikou pro měření rychlosti a zadokumentování přestupků. Piráti by nám od Nového roku už neměli ujíždět.

Jak auta rozdělíte?

Dálnici D1 by například mohlo sledovat šest aut. Chci, aby byla v akci čtyřiadvacet hodin denně.

To je vaše představa, ale realita může být jiná. Třeba proto, že policistů je málo.

Je pravda, že vše záleží na personálním obsazení dálniční policie. V každém případě chci, aby byla auta pořád v terénu. Nechci, aby stála před služebnou dálniční policie a vyjížděla až ve chvíli, kdy se dozvíme například o tajném závodu. Tím, že budou venku, mohou mnohem dřív na jakoukoliv situaci reagovat.

Takže volkswageny budou jezdit sem a tam?

Každé auto bude mít svůj úsek. Kromě stíhání bezohledných pirátů silnic budou plnit nejrůznější úkoly. Auta mají totiž takové vybavení, že kromě zaznamenávání přestupků mohou ostatním řidičům dávat jakýsi servis třeba při dopravní nehodě nebo ucpané dálnici. V autech jsou k tomu účelu tabule, které mohou ostatní řidiče okamžitě informovat o blížícím se nebezpečí.

Zmínil jste personální situaci u dopravní policie. Jak velký máte podstav?

Dopravní policie má 4200 tabulkových míst. Polovina dělá prevenci, tedy jezdí po silnicích nebo hlídkuje na nebezpečných místech. Druhá polovina vyšetřuje nehody. Asi šest set policistů slouží u dálniční policie. V současnosti chybí zhruba sedm set mužů a žen v uniformách.

To není zrovna málo.

Předpokládám, že se situace v blízké době zlepší zhruba o tisíc lidí. Od ledna příštího roku totiž začne platit novela silničního zákona, která ulehčí práci hlavně policistů od dopravních nehod. Ti nemusí vyjíždět k haváriím se škodou do sto tisíc korun. Také nemusí řešit nehody, kdy je vlastníkem auta třetí osoba, například leasingová společnost. „Nehodovce“ ubude asi o padesát procent práce, takže se policisté objeví v běžném dopravním provozu.

Jaký je váš hlavní cíl na postu ředitele dopravní policie?

Snížit počet mrtvých na silnicích. Přál bych si pokles deset procent ročně. Záleží ale také hodně na prevenci.

Už jste také mluvil o tom, že vaším dalším cílem jsou motorkáři. Těch letos zahynulo na silnicích rekordně mnoho.

Ano, mrtvých motorkářů bylo letos mnohem víc než loni. Proto se chci cíleně zaměřit i na ně. Příští rok dostane policie sedmdesát nových motocyklů. Také ty budou mít nejmodernější vybavení. Podle mě je pravda, že na motorkáře platí jiný motorkář. Proto chci na motorkáře vyškolit speciální tým. Ten se zaměří nejen na motorkáře-piráty, ale hlavně na místa, kde dochází ke smrtelným nehodám nejčastěji.

Jak se budou policisté na motorkách cvičit?

Projdou zvláštním výcvikem, aby byli připravení na nejrůznější situace. Cvičit se budou na závodních okruzích, kde budou i překážky. Motorkáře bych chtěl také k policii přilákat. Proč by se jim nemohl stát koníček prací? Pro některé to může být i lákavé. Uvidí svět z druhé strany a velmi rychle pochopí, že jde o život.

Nechal jste se slyšet, že je konec s dopravně-bezpečnostními akcemi typu Kryštof. Neosvědčily se?

Nechci říct, že by Kryštof neměl výsledky. Ale taková velká akce je zbytečná. Hlavně je to mrhání sil. Proč by se třeba měly soustavně kontrolovat lékárničky? Nechci to samozřejmě bagatelizovat, ale při dopravní nehodě je jedno, zda má obvaz platnost do konce roku 2008, nebo 2009. Důležité je, že v lékárničce je a řidič s ním umí poskytnout první pomoc. To stejné je s náhradními žárovkami do světel. Mnoho aut má výkonnější xenonová světla, která si řidič stejně sám nevymění a musí jet do servisu. Takže je hloupost, aby si náhradní vozil s sebou.

Co tedy mají policisté hlavně kontrolovat?

Měli by se spíše zaměřit na kontrolu těch věcí, které jsou v daném regionu nejpalčivějším problémem. V různých částech země je to jiné. Někde motorkáři, jinde je to třeba alkohol.

Podobný princip mají i akce Akord, které se díky vám začaly zkoušet na jižní Moravě. Budete je chtít pořádat i na republikové úrovni?

Nebráním se tomu. Akce Akord se cíleně zaměřují na jednotlivé problémy. Podle mého názoru jsou daleko lepší než Kryštof.

Pocházíte z Lednice na Břeclavsku. Většinu týdne budete v Praze. Zbude vám čas na nějaké koníčky?

Mým největším hobby byla moje Tatra 613 z roku 1981. Minulou sobotu jsem ji ale prodal.

Proč?

Za poslední tři roky, co jsem řídil jihomoravskou dopravní policii, jsem na ni stejně neměl čas. A když se s ní nejezdí, tak chátrá. Vím, že jsem ji prodal do dobrých rukou. Pokud budu chtít, mohu se v ní projet. Samozřejmě že netvrdím, že někdy v budoucnu si nekoupím jinou Tatru.

Takže jak teď budete relaxovat?

V Lednici spravuji baráček, takže tam je práce nad hlavu. Také opráším kolo a budu na něm jezdit.