Vláda totiž oprášila loňský návrh nového pojetí dálniční sítě, který se loni nepodařilo schválit kvůli pádu tehdejší koalice. „Opatření má zvýšit plynulost dopravy tam, kde to bezpečnostní situace dovolí," poznamenal mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Příslušná novela zákona má začít platit od začátku roku 2016.

V Brně je podle ministerstva situace specifická. Novela zákona především zamezí hrozícímu omezení rychlosti na Svitavské, Olomoucké a Pražské radiále. „Tyto silnice jsme po roce 2000 vyřadili z rychlostních silnic. A dříve nebo později by bylo nutné snížit tam rychlost na devadesát kilometrů v hodině," upozornila Andrea Volaříková z ministerstva.

Vyšší rychlosti se mají v budoucnu dočkat Brňané na Velkém městském okruhu. „Je stavěný jako směrově oddělená silnice pro motorový provoz," poznamenala Volaříková.

Právě čtyři proudy a svodidly oddělené směry jsou hlavní podmínka pro zařazení mezi nový typ silnice pro motorová vozidla.

Brňané záměr vesměs vítají. „Hotové části okruhu jsou pohodlné silnice vyšší rychlost si zaslouží. A omezovat rychlost na výpadovkách a dálničních přivaděčích by byl nesmysl," myslí si Petr Vaněk.

Vedoucí magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko si ovšem není jistý, zda lze na městském okruhu rychlost zvýšit ze současných osmdesáti až na 110 kilometrů. „Myslím si, že by musely být větší připojovací pruhy. Nevím, jestli ty současné jsou vhodné pro bezpečné najetí z městských silnic," řekl Bielko.

Lidé v brněnských Řečkovicích mají zase obavy, že se zvedne rychlost i na úseku Svitavské radiály, která je ještě uprostřed města. „Bydlím ve vysokém paneláku, takže mne ani protihlukové stěny neochrání před hlukem z aut. Utichají až po půlnoci a po třetí ráno zase začínají jezdit. Pokud se tam ještě zvedne rychlost, bude to mnohem horší," řekl Adam Řezník.

Na silnici R46 na Vyškovsku si zase řidiči nejsou jistí, zda je vhodná rychlost 110 kilometrů v hodině. V současnosti se tam jezdí msty 100 a místy 110 kilometrů za hodinu. „Na silnici nejsou vhodné nájezdy. Musí se zastavit a pak snažit najít volné místo pro najetí. To mi připadá nebezpečné," řekl Michal Kolář.

Podle ministerstva dopravy ale lidé nemusejí mít obavy z nebezpečných silnic. „Máme zatím jen návrhy s vytipovanými silnicemi. Konkrétní silnice musí vždy prověřit bezpečnostní audit a hlavní slovo budou mít krajské úřady po projednání s policií," upozornil mluvčí Neřold.

Jak se kraj zachová zatím nechce jeho úřad říct. „Co bude a nebude možné, vyplyne až z konečného znění novely i následných kroků státu. Na výpadovkách je už nyní v některých secích povolená rychlost 130 kilometrů. Co se týká úseků v obci, kde je teď osmdesát kilometrů, nechceme předjímat rozhodnutí úřadu. Rozhoduje podle předpisů a konkrétní situace," uvedla mluvčí kraje Denisa Kapitančiková.

Jak se ke změnám rychlosti na jednotlivých úsecích postaví nechce teď říct ani policie.

Mluvčí Ústředního automotoklubu České republiky Petr Vomáčka si myslí, že úřady rozhodnou citlivě. „Například na R46 zůstane rychlost jen sto kilometrů tam, kde je třeba zatáčka a nájezd," řekl.

Novela má ne příliš příjemnou zprávu i pro řidiče, očekávající plánované nové silnice R43 a R55. Počítá s nimi totiž jen jako silnicemi pro motorová vozidla s rychlostí 110 kilometrů v hodině. Jejich stavba se tak totiž zlevní.

Silnice. Infografika