Většina ilegálních plakátovačů sleduje spíše vlastní výdělek. „Černý výlep není výsledkem práce kulturních nadšenců, ale profíků, kteří si za to nechávají platit," sdělila místostarostka Brna-středu Jasna Flamiková. Příkladem je podle ní nedávný případ muže, kterého policisté za poslední dva roky chytili při této činnosti sedmnáctkrát.

Bohaté zkušenosti má také městská policie. „Zpravidla se jedná o osoby, které u sebe mají i více druhů plakátů na různé akce. Předpokládáme, že tím nepropagují vlastní činnost," uvedl mluvčí strážníků Jakub Ghanem. Pachatelům přitom hrozí až dvacetitisícová pokuta.

Polepené plochy se v Brně-středu snaží čistit. „Výlep je někdy tak masivní, že člověk, který s odstraňováním ráno začal, najde večer oblepené to, co ráno očistil," podotkla Flamiková.

Cílem neschválené reklamy se stávají odpadkové koše, zastávky MHD a podchody. „Ročně nám to způsobí škodu za přibližně šest set tisíc korun," vyčíslila Vladimíra Navrátilová z brněnských komunikací. Radní Brna-středu chtějí situaci řešit ve spolupráci s několika firmami.

co plánují radní- využití hrubých nátěrů proti plakátům na koších
- odstraňování plakátů ve spolupráci s dopravním podnikem, technickými sítěmi a dalšími organizacemi
- oslovení sponzorů akcí, aby nepodporovali kulturu propagovanou černým výlepem
- hledání propagačních ploch, kde by kluby mohly upozornit na své akce
- poskytování prostoru na zastávkách MHD pro kulturní a neziskové akce zdarma
- oslovení brněnského magistrátu, aby převzalo provoz reklamních sloupů a ploch

Jednu z možností představuje použití protiplakátovacího nátěru, který plochy zdrsňuje. Natření jednoho koše vyjde podle druhu barvy na patnáct set až dva a půl tisíce korun. „Postupně takto ošetřujeme plochy v blízkosti hlavního nádraží, ale je to dost nákladné," dodala Navrátilová. Nevýhodou je také to, že na hrubém povrchu se zachycují snadno nečistoty.

K plánům radnice Brna-středu patří také komunikace s firmami, které poskytují sponzorství kulturním akcím. „Žádali jsme je, aby podporovaly pouze s podmínkou, že organizátoři nebudou využívat výlep na černo," řekla místostarostka Flamiková. Podle ní se to setkalo s pozitivním ohlasem sponzorů. Samotní organizátoři kulturních akcí odmítají zodpovědnost. „Černého plakátování se dopouští lidé, kteří si Sono Centrum pronajímají," poznamenal Adam Pitrucha ze Sono Centra. O zpřísnění pravidel pronájmu zatím neuvažují.

Kulturní akce, které chtějí získat finanční podporu radnice, se smluvně zavazují k tomu, že nezákonné plakátování nebudou využívat. „Nechceme spoléhat jen na represi a rádi bychom nabídli klubům legální propagační plochy," popsala Flamiková. Podle ní je reklamní prostor v Brně drahý a město by mělo v budoucnu více podporovat kulturní život.

Strážníci loni provedli tisícovku kontrol zaměřených na nezákonné plakátování. Zabývali se pětatřiceti případy polepování, a v osmadvaceti z nich pachatele dopadli. „Pachatelům hrozí na místě pokuta do výše pěti tisíc korun, ve správním řízení do dvacet tisíc korun," upozornil mluvčí Ghanem.