Jelikož na jižní Moravě v létě panovaly vysoké teploty, lidé na přehradu v Brně vyráželi častěji a využívali lodní dopravu víc než v předešlých letech. „Konečný součet všech přepravených osob ještě nemáme, ale i bez počtu za říjen jsme již překonali dva předchozí roky," uvedla mluvčí Dopravního podniku města Brna Linda Hailichová. Od dubna do září na palubách některého ze šesti parníků cestovalo téměř 209 tisíc lidí.

Jednou z cestujících byla také Barbora Šenbergerová. „V létě za mnou přijela kamarádka z Kutné Hory, která ale velmi dobře zná i Brno. Mě proto napadlo, že ji vezmu na parník, kde ještě nebyla. V horkých letních dnech to bylo velmi příjemné, když na nás na lodi foukal vítr. Moc jsme si to obě užily," svěřila se Brňanka.

Rekordní byl podle předpokladu červenec a srpen. V druhém prázdninovém měsíci se na palubách parníků svezlo asi osmašedesát tisíc lidí. „Podobně vysokou měsíční návštěvnost jsme zaznamenali naposledy v roce 2012, ale letošních čísel nedosáhla," podotkla Hailichová.

lodní doprava na přehradě v Brně- Brněnská flotila čítá šest lodí, pět z nich je dvoupalubových a jedna jednopalubová historická
- Jmenují se Lipsko, Stuttgart, Dallas, Vídeň, Utrecht a Brno
- Na svých palubách na Brněnské přehradě přepravily od dubna do září téměř 209 tisíc lidí
- Rekord padl v srpnu, kdy lodní dopravu zvolilo asi 68 tisíc lidí
- Základní jízdné na jeden plavební úsek stojí 15 Kč, zpáteční lístek na Hrad Veveří pak 170 Kč. Cena zůstane stejná i příští rok
- Příští sezona lodní dopravy v Brně bude už sedmdesátá

Po náročné sezoně čeká na všechny lodě vytažení na souš a potřebné opravy. „Už dnes odpoledne budeme vytahovat první loď. V dalších dnech půjdou na řadu další. Přes zimu na nich opravíme vše, co se opotřebovalo či poškodilo. Dále je pak čeká nový nátěr. Odmontovat musíme také nástupní můstky na všech zastávkách a odvézt je do přístaviště v Bystrci," řekl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Novinkou letošního roku bylo posílení podvečerní dopravy. Ta se však s velkým zájmem nesetkala. „Cestující si ji neoblíbili. Příští rok plavební řád zase nějak obměníme a večerních jízd do něj tolik nezařadíme. Co se naopak nezmění, je cena. Ta zůstane stejná i příští rok," upřesnila Hailichová.

I když období letních jízd po přehradě na parníku skončilo, Brno už se začíná chystat na příští rok. A má na co. Čeká jej totiž jubilejní sedmdesátá plavební sezona. „Určitě nebudeme mít nové lodě, ale s fanoušky lodní dopravy chceme kulaté výročí rozhodně oslavit. Plánujeme velký den otevřených dveří se spoustou atrakcí. Podrobnější informace ale budou až začátkem roku 2016," oznámila Hailichová.

Po konci vydařené plavební sezony se Brněnská přehrada začne připravovat na zimu. V pátek potápěči částečně demontují a sklopí takzvané aerační věže. Zájemce na místo dopraví loď, jež vypluje v devět hodin ráno z loděnice Povodí Moravy. „Od jara do podzimu aerační věže zajišťují provzdušňování vody, což brání přemnožení sinic. O tom, že opatření funguje, svědčí pozitivní hodnocení hygieniků v letním období, kteří kvalitu vody v Brněnské přehradě oceňovali nejlepšími známkami," shrnula za Povodí Moravy jejich mluvčí Gabriela Tomíčková.

ADAM HAVEL