Z Brna na slovenské hranice by to byla půlhodinka autem. Ministr dopravy Aleš Řebíček prosazuje na vybraných úsecích dálnic a silnic změnu nejvyšší rychlosti na 160 kilometrů v hodině. Podle řidičů však na to nejsou všechny vytypované silnice připraveny.
Podle ministerstva dopravy jsou totiž dálnice relativně bezpečné a umírá na nich nejméně osob. „Změna se týká moderních úseků dálnic a rychlostních silnic, kde mají řidiči potřebný rozhled, silnice mají vhodné směrové a sklonové vlastnosti a není na nich hustý provoz,“ uvedl tiskový mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Špatná dálnice
Návrh se proto netýká starých úseků dálnice D1. Na jižní Moravě chce ministerstvo povolit sto šedesátku na rychlostní silnici R52 od Rajhradu po Pohořelice, na novém úseku dálnice D1 od Vyškova k Mořicím a na dálnici D2 od Chrlic až ke slovenským hranicím. „Ovšem jen pokud je nesnížená viditelnost a suchá vozovka. Ne za mlhy, deště nebo sněžení,“ dodal Hanzelka.
Hlavně dálnice D2 od Chrlic směrem na Bratislavu se řidičům nezdá připravená na takovou změnu. „Kolem Hustopečí je vozovka opravená, ale kromě této části jsou tam panely a hrozně to drncá. Navíc je tam hustý provoz,“ myslí si majitel autoškoly Pavel Pelikán. To potvrzuje i Petr Hřebačka z Podivína. „Nechal bych tam sto třicet. Sto šedesát pro celou D2 je nebezpečné. Není na to uzpůsobená,“ míní řidič.
Silnice R52 na Mikulov se zdá pro záměry ministerstva vhodnější. „Dokážu si to představit. Nejsou tam zatáčky, a směrem od Brna za Rajhradem ani velký provoz,“ řekl starosta Rajhradu František Ondráček.
Jen výjimečně
Dopravní expert Stanislav Huml si i přesto myslí, že rychlost 160 kilometrů v hodině by měla být spíš výjimka. „Nechal bych sto třicet a vyšší rychlost by byla vymezená dopravním značením na vhodných úsecích,“ řekl a dodal, že je značný rozdíl mezi tím, nabourá-li člověk ve sto třiceti, nebo sto šedesáti. „Destrukce je mnohem větší. Ve větší rychlosti totiž nestihnete tak rychle zabrzdit. I vzdálenost mezi auty tak musí být větší,“ dodal.
Nejdůležitější je pak české řidiče pořádně vycvičit. Samo ministerstvo totiž přiznalo, že nedodržení bezpečné vzdálenosti je nejčastější příčinou dopravních nehod na dálnicích.