První plavbě předchází slavnostní křest, kterého se v přístavišti v Bystrci ujímá primátorka Markéta Vaňková. „Věřím, že loď bude okrasou nejen Brněnské přehrady, ale celé Moravy a přiláká sem mnoho nových cestujících,“ říká.

Rekonstrukce Moravy trvala šestnáct měsíců. I po obnově jí zůstává původní vzhled. „Zachovali jsme také prvky, které jsou pro tuto loď charakteristické, jako například motor a okna z tramvaje a další komponenty,“ zmiňuje generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek. Náklady na rekonstrukci činily šestnáct milionů korun.

Lidé, kteří v sobotu dopoledne přišli, mají šanci se na palubě legendární lodi svézt po Brněnské přehradě. „Budou to asi čtvrthodinové prezentační jízdy zdarma. Podle zájmu cestujících s nimi skončíme mezi jednou a třetí hodinou odpoledne,“ přibližuje provozní ředitel dopravního podniku Jan Seitl.

Jako kapitán řídí plavidlo, které se v minulosti jmenovalo Moskva i Dallas, Gabriel Kováč. „Lodi mělo zůstat jméno Moskva. Mrzí mě, že ji přejmenovali,“ sděluje.

Okolo jména se vedly v minulých týdnech a měsících vášnivé diskuze. Jméno Morava lodi vybrali nedávno Brňané v anketě. „Vnímám to jako kompromis. Každá ze stran má svůj díl pravdy,“ míní Seitl.

Morava je sedmá loď z flotily dopravního podniku. Uveze až 150 lidí. S pevným zasazením historického plavidla do jízdního řádu počítají zástupci dopravního podniku od příští sezony. „Budeme zaškolovat všechny posádky. S touto lodí se hlavně naši lodníci v době před rokem 2011, od kdy byla mimo provoz, nesetkali,“ poznamenává Seitl.