Podle primátora města Petra Vokřála chce Brno předejít nejasnostem a případným demonstracím, jak tomu bylo v minulosti. „Na webových stránkách budeme o všech variantách informovat stejným a vyváženým způsobem. Cíl je, aby si lidé vše prohlédli a udělali si vlastní názor. Čtenáři si přečtou průběžně novinky ohledně přestavby nebo dopady obou variant přesunu nádraží," vysvětlil primátor Vokřál. Stránky najdou lidé na adrese www.europointbrno.cz.

Primátor, ministerstvo dopravy i železničáři se shodli, že je nutné nádraží z původního místa přesunout. A to především kvůli stavbě vysokorychlostních tratí. „V Brně se kříží dva hlavní transevropské vlakové koridory. Město by kvůli stávající poloze nádraží ztratilo postavení, které v evropské dopravě má," uvedl Dan Škaroupka z Úseku technického brněnského magistrátu. Podle náměstka primátora Richarda Mrázka by se kvůli zastaralému nádraží mohlo Brno vytratit z původně plánovaných vysokorychlostních koridorů.

Ani jeden ze zapojených subjektů nechtěl říct, která varianta je pro ně přijatelnější. „Počkáme na výsledky studie proveditelnosti. Přestavbu přizpůsobíme tomu, abychom na ni dostali peníze z fondů Evropské unie," vysvětlil Mojmír Nejezchleba ze Správy železniční a dopravní cesty.

Jestli se nakonec Ministerstvo dopravy rozhodne pro přesun nádraží o tři sta metrů pod Petrov, nebo o posunutí o osm set metrů směrem Jižní centrum se rozhodne až podle výsledků studie proveditelnosti. Ta se vyhodnocuje osmnáct měsíců. „Pro porovnání, jak by situace vypadala, kdyby se železniční uzel nepřestavoval, uvádíme na stránkách také třetí možnost. Té říkáme nulová varianta. Ve studii proveditelnosti ji ale nezohledňuje," upřesnila Alena Heinišová ze Správy železniční dopravní cesty.

Podle náměstka ministra dopravy Luďka Sosny by o konečném návrhu mělo být rozhodnuto v listopadu příštího roku. „Při rychlém výkupu pozemků a dalšího papírování by se v letech 2020 až 2021 mohlo začít stavět. Nové nádraží by mělo být uvedeno do provozu za deset let," upřesnil Sosna.

A dodal, že toto časové rozmezí se týká varianty u řeky. „V územním plánu se počítá s tím, že nádraží se přesune tam. V případě stavby pod Petrovem by přesun trval déle a vyšel také na více peněz," doplnil Sosna.

Město plánuje web dál rozšiřovat. Postupně si na něm lidé prohlédnout všechny varianty současně, aby je mohli čtenáři porovnat. Úředníci také budou odpovídat na případné nejasnosti, které lidi budou mít.

Podle primátora Vokřála má Ministerstvo dopravy v plánu zahrnout také výsledek brněnského referenda o přesunu nádraží. „Konečné slovo bude mít samozřejmě studie a ministerstvo. Ale měsíc před jejím zveřejněním, tedy v říjnu, Brňané rozhodnou, kterou variantu upřednostňují. Pokud by většina lidí nesouhlasila s plány ministerstva, můžeme jednat o změně," doplnil primátor Vokřál. Informoval také o tom, že do otázek referenda plánuji doplnit další, aby si vedení města udělalo dostatečný obrázek o mínění lidí.

Pro něj je ale mnohem důležitější než názor Brňanů zájmy dopravců. „Ti budou trať využívat neustále. Důležité je vše naplánovat tak, aby nádraží dále využívali jak osobní, tak nákladní vlaky," sdělil primátor.
Například strojař z Vysokého učení technického Zdeněk Kolíbal zpochybňuje zapojení lidí do rozhodování. „Referendum spojené s krajskými volbami není nezbytné. Lepší by bylo posílit politický mandát, který by o změně rozhodl," informoval Kolíbal.

S podobou webových stránek nesouhlasí náměstek primátora Martin Ander. Podle něj web příliš upřednostňuje variantu u řeky, se kterou se už delší dobu počítá. „Takto zahájit pokus o nestranné informování lidí je krajně nešťastné. Na mnoha místech je patrné, že autor textů jen velmi neumně skrýval, že dává přednost variantě odsunu nádraží. Budeme požadovat opravu stránek," vysvětlil náměstek Ander. K jeho stížnostem se připojil také další náměstek primátora Matěj Hollan. Oba dva o vzniku stránek nevěděli.

Podobu portálu naopak vítá Anderův předchůdce ve funkci Robert Kotzian. „Je kvalitní jak po grafické, tak textové stránce. Mrzí mě, že původní stránky města o přesunu nádraží k řece jsou nedostupné. To, že se město snaží o nestrannou prezentaci, neznamená, že musí popírat v minulosti schválenou variantu u řeky," vysvětlil Kotzian.

Většina Brňanů spuštění informačního webu vítá. „Konečně si v klidu bez emocí projdu všechny varianty a rozhodnu se, která se mi nejvíce líbí," pochválila novinku Klára Hastíková.

Brno spustilo nový web o poloze nádraží.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE