Nebezpečně podemletou silnici, kvůli které je od pondělka uzavřená Biskupská ulice v centru Brna, odhalil historický průzkum podzemí. Podařilo se tak včas zabránit propadnutí.

Podemletého podloží silnice vedoucí z Šilingrova náměstí k Petrovu si všimli stavební dělníci při hledání sklepa původního středověkého domu, do kterého dosud nebylo možné vstoupit. „Když jsme se snažili do sklepa na rohu Biskupské a Starobrněnské ulice dostat, narazili jsme na obrovskou kavernu. Upozornili jsme proto magistrát, policii i Brněnské komunikace ještě dřív, než se silnice stačila propadnout,“ uvedl znalec brněnského podzemí Aleš Svoboda, jehož firma pro Brno projekt průzkumu zpracovala.

Vzhledem k velikosti podemletých prostor se tak podle něho podařilo zabránit velké nehodě. „Kdyby řidiči tušili, nad čím projíždějí, určitě by se nezlobili, že je teď silnice kvůli opravě zavřená,“ podotkl Svoboda.

Podle Iva Mrázka z oddělení provozu technických sítí brněnského magistrátu zatím není jisté, kam až kapsa pod silnicí sahá. „Pod dlažbou zatím vidíme na díru objemu asi tří kubických metrů. Víc ale zjistíme až při dalším průzkumu,“ uvedl Mrázek.

Průzkum musí určit i to, kvůli čemu je podloží silnice vymleté. Na vině totiž může být porušená kanalizace, parovod i vodovod. Teprve až se zjistí, co zeminu vymlelo, se bude rozhodovat o opravách. „Silnice by mohla být průjezdná od konce dubna, ale opravy mohou trvat i déle,“ odhaduje Mrázek.

Auta mezi chodci

Řidiči mířící na Zelný trh budou muset až do konce oprav jezdit Starobrněnskou ulicí, která je dočasně průjezdná po celý den. „K Petrovu se dostanou obousměrnou Petrskou,“ upřesnila mluvčí brněnských strážníků Denisa Kapitančiková.

Uzavírka se dotkne i chodců, kteří si ve Starobrněnské musí dát na auta pozor neustále, ačkoliv běžně jim ve vjezdu přes den brání sloupky. „Jezdit mezi lidmi po pěší zóně není nikdy moc dobré, chodci i řidiči totiž musí být mnohem pozornější,“ hodnotí situaci například řidič Petr Hladký, který jezdí do centra Brna kvůli práci.

Průzkumy podobné tomu, který pomohl odhalit kapsu v Biskupské, si město objednává nejen kvůli odhalování historie brněnského podzemí. Důležitá je právě i prevence propadání ulic a silnic. „Přibližně před dvěma lety se nám podařilo podobně zabránit propadnutí silnice v Pellicově ulici,“ upozornil Mrázek.

Ještě letos se Brno chystá prozkoumat také část Pekařské ulice od schodů vedoucích do Pellicovy ulice až ke svatoanenské nemocnici. „Po desítkách let se tak vrátíme na místo, kde se v roce 1976 v Pekařské ulici propadl nástupní ostrůvek pod dvěma lidmi, kteří vystupovali z tramvaje,“ uvedl Mrázek.

Nehodu, která tehdy stála život pětačtyřicetiletou květinářku Marii Bartošovou, zavinilo prasklé vodovodní potrubí z roku 1872. Vytékající voda odnesla tři sta kubických metrů hlíny a podemlela i nástupní ostrůvek. Právě kvůli obavám z dalšího takového neštěstí začali odborníci brněnské podzemí systematicky zkoumat.