Prvních pět tramvají typu Škoda ForCity Smart 34 získá dopravní podnik do dvou let. Do roku 2026 pak podle smlouvy může nakoupit dohromady až čtyřicítku těchto vozů. „Budou určeny primárně pro provoz na nové tramvajové trati k univerzitnímu kampusu, která bude zakončena úvratí a mohou na ní být nasazovány výhradně obousměrné tramvaje,“ uvedla brněnská primátorka Markéta Vaňková.

Představitelé dopravního podniku mají zajištěné peníze na nákup prvních pěti vozů, pořízení dalších bude záležet na aktuálních finančních možnostech. „Tramvaje plní všechny naše požadavky na moderní, funkční a pohodlné vozy. Jedná se o obousměrná, kapacitní, klimatizovaná a plně nízkopodlažní vozidla, která budou plnit nejnovější normy a standardy z hlediska bezpečnosti,“ sdělil generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Cestující se dočkali: nádraží Zvonařka v Brně je konečně otevřené. Podívejte se

Cestující nové soupravy svezou hlavně na lince 8, protože konečná v Líšni končí úvratí, nikoliv smyčkou. „Dodané vozy v provozu postupně nahradí tramvaje typu KT8D5, které jsou z osmdesátých a devadesátých let minulého století a jejich životnost se i přes dobrou péči a náročné generální opravy dopravního podniku blíží ke konci,“ sdělil brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl. Pokud by dopravní podnik nakoupil všech čtyřicet vozů, obnovil by celou flotilu tramvají typu KT8D5 jezdících nyní na lince 8.

Brno se s novými tramvajemi přidá k několika českých i zahraničním městům, kde už stejné nejmodernější soupravy od firmy Škoda Transportation lidi vozí. „Jedná se například o Ostravu, Plzeň, Helsinki, Tampere či německý Bonn a Mannheim. Cestující se mohou těšit na pohodlné, spolehlivé a bezpečné vozy,“ řekl prezident a předseda představenstva skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.

Cestující v Brně se svezou novými trolejbusy Škoda 27Tr.
Nové modely trolejbusů pro Brno: osmnáctimetroví obři uvezou 123 cestujících

O designu a názvu nových vozů možná Brňané rozhodnou v anketě. Podobně jako při projektu Tramvaj pro Brno a nakonec vybraného názvu Drak. „Představený design není manuál Brna. O designu budeme vést ještě diskusi. Napadlo nás, zda znovu spustit anketu jako v případě Draka nebo využít návrhů, kterých jsme dostali přehršel, ještě uvidíme," nastínil Havránek.

Čelní skla nových vozů budou kvůli větší bezpečnosti vybavena vyhříváním. „V porovnání se stávajícími mají tyto tramvaje příznivější podíl počtu sedících cestujících, samozřejmostí je dostatečný prostor pro kočárky a invalidní vozík,“ dodal Havránek.

Hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich.
Očkování důchodců u lékařů: Babiš ho odmítá, hejtman Grolich buší hlavou do zdi

Kromě linky 8 narazí brněnští cestující na obousměrné tramvaje nejčastěji při výlukách s kyvadlovým provozem tramvají. Aktuálně se jedná o linku 11 jezdící pouze mezi čtyřmi zastávkami kvůli výluce při stavbě velkého městského okruhu v Žabovřeské ulici.