Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v úterý ve 20:00, najdete ve čtvrtečním vydání Brněnského deníku Rovnost.

Před necelým měsícem slavnostně otevřeli nový podjezd pod železniční tratí v Sokolově ulici v brněnských Horních Heršpicích. Řidiči to uvítali s nadšením, méně už cyklisté. Těm totiž cestu znepříjemňuje a komplikuje zmatené dopravní značení.

U podjezdu se objevily nové dopravní značky. Zakazují cyklistům vjezd na silnici a ve směru do Bohunic je nutí přejet na úzký chodník.

„Je to katastrofa. Musím přejet protisměrný pruh silnice, abych se dostal na cyklostezku. Hned po vyjetí z podjezdu mi nezbývá než udělat to samé znovu,“ rozčílil se Karel Žák, který jezdí denně na kole z Bohunic do základní školy v Bednářově ulici, kde pracuje jako učitel.

Převažuje zlost

Místo radosti z nově vyřešené cesty, na kterou se těšil, zbývá Žákovi jen zlost.

„Jsem zvědavý, co bude, až tudy pojede po silnici například rodina s dětmi, která místní dopravní situaci nezná. Najednou uvidí zákaz vjezdu cyklistům. A ejhle, cyklistická stezka je na opačné straně silnice. Jak se na druhou stranu celá rodina bezpečně dostane, to by mě zajímalo,“ kritizuje dopravní značení Žák.

Podjezd leží v městské části Brno­jih. Starosta Josef Haluza s kritikou souhlasí. Také jemu připadá značení u podjezdu špatně vyřešené.

„Když jsme to viděli po otevření, zhrozili jsme se. Dohoda zněla, že to necháme měsíc na zkoušku a uvidíme, jak to bude fungovat,“ řekl Haluza.
Řešení se podle něho neosvědčilo.

„Nevím, proč by měli cyklisté jezdit po chodníku, kde chodí pěší a maminky s kočárky. Je to z kopce a do zatáčky, takže tam není moc vidět. Situace je opravdu nebezpečná,“ upozornil starosta. Podle něho mají cyklisté jezdit po silnici, tomu však brání právě značka zákaz vjezdu.

Dopravní značení mají v Brně na starosti Brněnské komunikace, řídí se však pokyny dopravního odboru brněnského magistrátu.

„Značení u podjezdu pouze udržujeme. Pokud se někomu zdá, že je tam něco špatně, může podat žádost na odbor dopravy a zkusit to vyřešit,“ uvedl provozní ředitel Brněnských komunikací Leoš Chasák.

Právě to se představitelé městské části Brno­jih rozhodli udělat. „Chceme, aby dopravní odbor situaci znovu zvážil, značky se zákazem vjezdu ze silnice odstranil a nechal je umístit naopak na chodník. Tam totiž kola nemají co dělat,“ řekl Haluza.

Pracovníkům odboru dopravy se značení problematické nezdá. „Podle projektu jsme to zařídili tak, aby cyklisté začali používat smíšenou stezku pro kola i pěší na chodníku, a nevystavovali se tak nebezpečí na silnici,“ uvedl Zdeněk Lang z odboru. Skutečnost, že cyklisty víc ohrožuje nezbytné přejíždění silnice, však uznává. „Opravdu tam není jiná možnost, jak se na chodník dostat. Pokud tedy městská část podá žádost, budeme se jí zabývat,“ přislíbil Lang. Dodal, že kladnou odpověď však zaručit nemůže.

Jen doporučují

K umístění dopravních značek a přehlednosti situace se vždy musí vyjádřit i republiková policie. „Naši dopravní inženýři zpracovávají posudky, ve kterých zvažují všechna rizika. Pro město je to však pouze doporučení, kterým se nemusí řídit,“ řekla mluvčí jihomoravských policistů Soňa Svobodová.

Může se tak stát, že se odbor dopravy rozhodne doporučení neposlechnout. „Vždycky je potřeba zvážit všechny argumenty a někdy jsou důvody nevšímat si posudku prostě silnější,“ dodala Svobodová. Zda je to i případ podjezdu v Sokolově ulici, však mluvčí nevěděla.