Podzemní trať, takzvaný Severojižní kolejový diametr, řeší stále dosluhující vedení Brna i nově se rodící koalice. Byla by důležitou součástí přesunu brněnského železničního uzlu, díky které se cestující bleskově dostanou z jednoho konce města na druhý.

Brněnské metro by vedlo v centru pod zemí. Představitelé města i kraje upřednostňují železniční trať před tramvajovou. „Podle jedné varianty vlak zajede do podzemí v Řečkovicích a vyjede za novým nádražím. Podle druhé sestoupí pod zem až v Králově Poli,“ upřesnil náměstek primátora Petr Hladík. Počítá se i s tím, že trať s Brnem propojí na severu Kuřim a Tišnov a na východě Slavkov u Brna a další obce. Povede tam už nad zemí.

Železničáři nyní finišují se zadáním studie. Stavební firmu plánují hledat na přelomu letošního a příštího roku. „Termín se mírně posouvá z podzimu kvůli koordinaci s vedením Brna, kde se formuje nové vedení,“ vysvětlila mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová. Studie má řešit trasu i technické parametry.

Železničáři si vyžádali stanovisko vedení města. „Znovu jsme podtrhli, že zastupitelstvo schválilo takzvanou variantu AC s přesunem nádraží k řece s přímým napojením diametru,“ řekl dosluhující primátor Petr Vokřál. Vláda sice souhlasila s odsunem nádraží, ale bez stavby podzemní dráhy. Zvolené řešení podle ministerstva dopravy stavbu diametru do budoucna nevylučuje.

Severojižní diametr, neboli brněnské 'metro'.

Nové vedení radnice myslí na trať, která má mít i krajský přesah, v koaliční smlouvě. „Do územního plánu budeme prosazovat zanesení trasy diametru na základě výsledků studie proveditelnosti Správy železniční dopravní cesty,“ píše se v dokumentu.

Hladík považuje variantu u řeky s diametrem za nejúspornější. Budoucí primátorka Markéta Vaňková se po volbách vyjádřila, že nejdůležitější pro ni je, aby k novému nádraží jezdily tramvaje nebo autobusy. „O konkrétní podobě budeme jednat. Severojižní kolejový diametr není jediná možnost,“ nastínila.

Zpracování studie si vyžádá podle Šubové nejméně dva roky. Náměstek pro dopravu Richard Mrázek řekl, že vedení Brna bude prosazovat o půl roku kratší lhůtu. Mluvčí dodala, že příprava tak technicky i územně náročných tunelových staveb trvá přinejmenším deset let.