Nekonečný boj s tímto problémem svádí brněnští představitelé už takřka rok. Výjimkou mnohdy nejsou ani koloběžky válející se v ulicích nebo dokonce v odpadkových koších. „Domluva s provozovateli byla velmi těžká, nakonec se to povedlo dotáhnout tam, že vymezíme přesná místa, kam lze kolo nebo koloběžku odstavit,“ nastínil postup radní Brna-středu pro dopravu Jan Mandát. A režim bude zřejmě platit také v dalších částech.

Záměr zástupci Brna projednají nejspíš do dvou týdnů, městský radní pro dopravu Petr Kratochvíl informaci v pondělí potvrdil reportérce Deníku Rovnost. „Dobrali jsme se k tomu, že bychom tento systém chtěli zavést v celém městě. V případě, že provozovatel zaparkuje sdílené dopravní prostředky jinde, bude následovat pokuta. Její případnou výši si už ale určí každá městská část sama,“ vysvětlil Kratochvíl.

Stavba tramvajové trati do univerzitního kampusu. Tunel pro tramvaj.
Trať do kampusu v Brně: v nejdelším tunelu leží sto metrů kolejí, podívejte se

Cílem je navést firmy k převzetí zodpovědnosti. „Chceme je motivovat k tomu, aby se kola nebo různé alternativy nepovalovaly po městě, ale aby v nich byl aspoň nějaký pořádek. Jelikož mají za dopravní prostředky zodpovědnost, mohli by se ke stejnému chování snažit přimět i jejich uživatele,“ pokračoval Kratochvíl.

Podívejte se, jak se v Brně "parkuje":

Vůbec první pokutu za špatné parkování sdílených koloběžek udělilo město v letošním únoru. Kontroverzní dopravní prostředky, které v Brňanech často vyvolávají vášně, zaparkovala firma Lime na chodníku a zároveň v místě, jež pro tyto účely magistrát nevyhradil. Za devět špatně odstavených koloběžek tak radnice Brna-středu firmě udělila šestitisícovou pokutu.

Výstava Tutanchamon jeho hrobka a poklady se otevírá na brněnském výstavišti.
V Brně jako Indiana Jones: výstava Tutanchamon poodhalí tajemství faraonů

Širokou flotilu sdílených koloběžek, kol nebo dokonce aut měly ve městě původně rozšířit dokonce skútry. Zatímco motorky Revolt se v Brně neudržely ani čtvrt roku, další z provozovatelů, Škoda, se od plánu kvůli pandemii koronaviru rozhodl na čas upustit. „Covid nás zasáhl zrovna v době, kdy jsme začínali krásně růst, získávali investory a vymýšleli další vylepšení, expanzi a měli velké sny. Vláda nám sice nezakázala provozovat jako mnohým jiným, ale zastavilo se vše ostatní, hlavně pohyb lidí,“ okomentoval loni odchod z trhu spoluzakladatel Revoltu Pavel Kuchta.

Druhá z firem jednala o zavedení skútrů dokonce s brněnskou primátorkou Markétou Vaňkovou. „Brno je dynamické pulzující město, které je velmi otevřené novým trendům. Věříme, že v budoucnu společně nabídneme obyvatelům i návštěvníkům služby nové mobility, které jim usnadní pohyb po městě i okolí,“ těšila se před časem na spolupráci vedoucí Škoda Auto DigiLab Jarmila Plachá.

Klíčové troljbusové spojení v Brně bude mít jinou trasu.
Dvouletá výluka: kvůli stavbě VMO Tomkovo náměstí utnou v Brně páteřní trolejbus

Původní plány na ovládnutí Brna sdílenými skútry však záhy ztroskotaly také v tomto případě. Kdy a zda vůbec se záměr podaří obnovit, není jasné. Na dotazy Deníku Rovnost Plachá v pondělí neodpověděla. Podle Tomáše Neřolda z Besipu je u tak specifického dopravního prostředku, jakým jsou skútry, důležitá připravenost. „Je třeba, aby řidiči předvídali, co by se mohlo stát a jak tomu předcházet. Je potřeba být pokaždé bezpečně oblečen, používat ochranné prvky a neváhat investovat do své bezpečnosti,“ upozornil Neřold.

Sdílená doprava v Brně
- Špatně zaparkované koloběžky a kola jsou Brňanům trnem v oku již téměř rok.
- Městští radní proto chtějí zavést speciální místa k jejich parkování.
- V případě porušení nařízení čeká provozovatele peněžní sankce.
- O konkrétním postupu chtějí radní rozhodnout v řádu dvou týdnů.
- Flotilu měly původně rozšířit také sdílené skútry.
- Kvůli pandemii koronaviru se jejich zavedení odložilo na neurčito.