Zmiňované patnáctivýhybkové rozvětvení je svým rozsahem unikátní. „Jedná se o největší kolejové rozvětvení v tramvajových vozovnách v republice," řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Dělníci postupně vyměňují staré koleje za nové. V části už mají práce hotové, jinde je ještě stejný proces čeká. Stavba pokračuje za provozu pisárecké vozovny. „Hlavním přínosem nového kolejového rozvětvení je zvětšení kapacity pro noční odstavování tramvají," přiblížila Tomaštíková.

Ve vozovně parkuje přes noc zhruba polovina tramvajového vozového parku brněnského dopravního podniku. Celkem jich má dopravce přes tři sta.

Nová takzvaná hlavní výhybka pro stavbu vratné smyčky v brněnských Pisárkách.
Hlavní výhybka pro vratnou smyčku v Pisárkách už je v Brně. Víme, kolik měří

Nejdůležitější částí stavby v Pisárkách je vratná smyčka. Umožní najíždění tramvají ve směru od Bystrce přímo do vozovny. „Nyní se musí jezdit točit až na Mendlovo náměstí," zmínila mluvčí dopravního podniku. Řidiči najedou kilometry navíc, což prodražuje provoz. Každý vůz a řidič při cestě na linku či z linky kvůli tomu ztratí téměř deset minut času. Smyčka pomůže i při případných omezeních v hromadné dopravě.

Pro sledování betonáže mostní konstrukce vratné tramvajové smyčky nechal dopravní podnik na podzim na čas vybudovat provizorní vyhlídku u zastávky Lipová. Tuto možnost využila řada lidí.

Na nové smyčce postaví novou tramvajovou zastávku. Bude se nacházet v blízkosti multifunkční haly, jejíž stavba také aktuálně pokračuje. „Také zrekonstruujeme stávající zastávku Lipová," nastínila Tomaštíková. Vyroste tak nový terminál. Lidé se na něj dostanou od multifunkční haly po schodech. Vznikne i bezbariérový přístup.

Součástí projektu je i kompletní výměna napájecích kabelů, trakčního vedení včetně stožárů, osvětlení vozovny nebo odvodnění.

Zdroj: Deník/Michal Hrabal

Stavba tramvajové smyčky v uzlu Lipová navazuje na předchozí fáze modernizace vozovny v Pisárkách. Celkové náklady činí 680 milionů korun. „První tramvaje po vratné smyčce do vozovny vjedou v srpnu," doplnila Tomaštíková. Stavba začala v loňském roce.

Pisárecká vozovna v současných místech vznikla už v roce 1870, tedy rok po zahájení provozu koněspřežné dráhy.