VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Polohu nádraží ovlivní památkáři. Chtějí zpamátnit budovy kolem nádraží

Brno – Rozhodnutí o budoucí poloze hlavního vlakového nádraží v Brně už není jen v rukou železničářů a Brňanů, kteří se k jeho poloze mají vyjádřit za půl roku v referendu.

3.5.2016 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Do hry vstoupili i brněnští památkáři. Chtějí, aby se budovy bývalého nákladního nádraží, kde se nachází i známá Malá Amerika, staly kulturní památkou. „Část nádraží je kulturní památkou už teď. Neznamená to, že se nádraží nemůže modernizovat, ale bude se k budovám přistupovat zodpovědněji. Klíčové budovy, jako například Malou Ameriku, nebudou moct dělníci při přestavbě zbourat," informoval památkář Aleš Homola.

To ale komplikuje plány na rozšíření současného vlakového nádraží v takzvané variantě Pod Petrovem. Pokud ministerstvo kultury vybrané objekty za památku prohlásí, podle brněnského ředitele železničářů Miroslava Konečného bude problém velký. „Opravy by totiž musely kopírovat historickou podobu, byly by dražší a delší. Například most přes Hybešovu, na který se návrh vztahuje, je nýtovaný. Tato technika se přestala používat asi před sedmdesáti lety," řekl.

Podle bývalého náměstka primátora Roberta Kotziana, který upřednostňuje přesun nádraží do takzvaného Jižního centra, se zpamátnění může projevit hlavně na ceně modernizace. Až o miliardu korun. „Levnější varianta počítá s demolicí Malé Ameriky. Při té dražší, která ještě není vyčíslená, by dělníci podstavěli bývalé překladiště," sdělil Kotzian.

Kromě této stavby se návrh týká i bývalého uhelného nádraží, mostů přes Hybešovu a Křídlovickou ulici a přes řeku Svratku.

Na podzimním plánovaném referendu, zveřejňování vizualizací nádraží ve variantě Pod Petrovem i v Jižním centru to podle primátora Petra Vokřála nic nemění. Možné komplikace připouští. „Nechci hodnotit práci památkářů, ale mohlo by to zkomplikovat rozvoj celé lokality bez ohledu na to, kde nádraží bude," připustil.

Možnost bez varianty nádraží v současné poloze si naopak nepřipouští Josef Patočka z Koalice pro nádraží v centru. „V jiných měst v zahraničí víme, že lze citlivě modernizovat historické budovy. Větším rizikem by byla prázdná budova nádraží. Mohlo by v ní vzniknout další nákupní centrum," uvedl aktivista.

Autor: Ema Zezulová, Alžběta Nečasová

3.5.2016 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Fotografie, která se stane symbolem letošních voleb.
DOTYK.CZ
6

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

Socha prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka na Komenského náměstí promluvila. Alespoň prostřednictvím háčkované dečky, která se na ni v pondělí dopoledne objevila. Nesla slovo Padnu.
5

Socha prezidenta Masaryka opět "promluvila". Padnu, stálo na háčkované dečce

AKTUALIZOVÁNO

S autem skončil v tramvajovém kolejišti. Řídil pravděpodobně pod vlivem drog

Brno /FOTOGALERIE/ – K neobvyklému vozidlu v kolejišti museli vyjíždět krátce před půlnocí v noci na pondělí brněnští hasiči. V Žabovřeské ulici pomáhali řidiči, který po nehodě skončil i s autem na tramvajové trati.

Poslanec TOP 09 Válek: ODS má dobré lidi. Předseda Fiala je můj bývalý rektor

Brno - Při minulých volbách neuspěl, tentokrát se jako jediný z jihomoravské TOP 09 do poslanecké sněmovny probojoval. Po celou sobotu ve štábu své strany sledoval přetahovanou ODS a SPD o druhé místo ve volbách. „Úspěch občanských demokratů mě příjemně překvapil. Strana má hodně dobrých lidí, například Petr Fiala je můj bývalý rektor,“ zhodnotil možnou spolupráci se stranou Válek.

Z výsledků voleb jde vidět i boj o hodnoty, míní lídr ODS Petr Fiala

Praha /ROZHOVOR/ – Občanští demokraté si v parlamentních volbách vybojovali druhé místo. „Nárůst hlasů je pro nás závazkem,“ uvedl předseda občanských demokratů Petr Fiala.

Větve chytají do pasti řidiče i chodce. Majitelé je odstraní až po výzvě

Brno - Jako v džungli si připadají lidé v některých brněnských ulicích. Například v královopolské U Vodárny se vyhýbají trávě prorůstající chodníky i větvím keřů. Ty totiž někde sahají i do tří čtvrtin chodníku a zavírají společně se zaparkovanými auty chodce do pasti. Problémy řeší úředníci z městských částí, často ale nejsou úspěšní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení