Podle ministerstva kultury, které o památkové ochraně rozhoduje, nelze rozhodnout, dokud nebude rekonstrukce hotová. „Jestli má stavba dál nárok na památkovou ochranu, to můžeme řádně vyhodnotit teprve po dokončení prací," sdělila mluvčí ministerstva Simona Cigánková.

Firma Tocháček, která rekonstrukci zajišťuje, je má dokončit do začátku června. „Dělníci nyní dělají takzvané dokončovací práce. Jsou jimi například tenkovrstvé úpravy povrchů či úprava nášlapných vrstev s co nejpřesnější kopií těch původních," informovala Kapitančiková.

Až firma dokončí veškeré stavební práce, bude zbývat několik posledních detailů. „Společnost musí ještě zkompletovat zámečnické prvky a zprovoznit elektroinstalaci," popsala chybějící část mluvčí radnice.

Zastávka na Obilním trhu∙ zastávku navrhl v roce 1926 architekt Oskar Poříska
∙ o tři roky později ji dělníci postavili pro pouliční dráhu
∙ v roce 2008 se dostala na seznam památek
∙ 1. září 2015 zahájila firma Štuk Helma její rekonstrukci, kterou měla dokončit v prosinci 2015
∙ v dubnu 2016 vypověděla radnice Brna-středu firmě smlouvu a najala společnost Tocháček, aby napravila chyby předchozí firmy a dokončila rekonstrukci
∙ loni v prosinci vedení Brna-středu firmu Štuk Helma zažalovalo kromě jiného za nedodržení termínu stavby a o náhradu škody
∙ rekonstrukce má být hotová do letošního 31. května

Poté budou památkáři vyhodnocovat, jestli je na přestavěné zastávce co chránit. Firma Štuk Helma, která s rekonstrukcí začala, totiž podle radnice Brna-středu postupovala necitlivě a stavbu poškodila. „Zásahy, které jsme provedli, byly šetrné," hájil se už dřív jednatel této společnosti Zdeněk Helma.

Podle brněnského restaurátora Radka Ryšánka však masivní úpravy a bourání stavbu jako památku znehodnotily. Loni na jaře proto podal podnět ministerstvu kultury, kde žádal, aby stavba o status památky přišla. „Jsem přesvědčený, že kvůli zásahům přestala zastávka jako památka existovat. Prakticky jako by ji zbourali," uvedl tenkrát.

Aby zůstala památka památkou, musí zůstat alespoň padesát procent původních materiálů. U zastávky na Obilním trhu je to podle architektů, kteří na rekonstrukci dohlížejí, pětapadesát procent.

Ředitel brněnského Národního památkového ústavu Zdeněk Vácha tvrdí, že i přes úpravy má zastávka vysokou hodnotu. „Památková hodnota přetrvává. Část stavby je originální a zbytek, který odstranili, byl ve špatném technickém stavu. To, že jedna firma udělala práce špatně, však stavbu neznehodnotilo," poznamenal ředitel.

Podle něho jde o výjimečnou záležitost. „Byť nebude celá stavba originál, ikonická hodnota je nadále velmi podstatná," zdůraznil Vácha.

Radnice kvůli postupu původní firmy podala loni v prosinci žalobu o náhradu škody. „Po firmě požadujeme vrácení peněz, smluvní pokutu za nedodržení termínu a náhradu škody. Celkem přes dva miliony korun," vysvětlil Petr Liškutin z investičního odboru radnice. Soud však zatím řízení nezačal.

Čekárnu pouliční dráhy v roce 1926 navrhl architekt Oskar Poříska. O tři roky později už stála na svém místě. Funkcionalistická zastávka bývala v Brně také na náměstí Svobody nebo Moravském náměstí. Zachovala se však pouze ta na Obilním trhu.