Rada města v úterý odsouhlasila členy její poroty. Kromě čtyř politických představitelů města má své místo v porotě i sedm odborníků. A to především ze zahraničí. „Chceme na soutěž upozornit i v cizině, proto jsme vybrali mezinárodní porotu," vysvětlil náměstek primátora pro územní plánování Martin Ander, který v porotě také zasedne. Očekává, že se i do soutěže přihlásí mnoho zahraničních odborníků.

Mezi porotci, kteří z návrhů vyberou ten nejlepší, zasedne například Rakušan Roger Riewe, který na přelomu tisíciletí navrhl nové hlavní nádraží v Innsbrucku. „Všichni členové poroty mají zkušenosti s plánováním tak velkých projektů, a proto dokážou odborně posoudit návrhy soutěžících," zdůvodnil Ander.

Mezi českými odborníky v porotě zasedne prezident České komory architektů Ivan Plicka. Podle něj je mezinárodní složení poroty přínosné. „Nastudovat si problém není pro odborníky těžké a mezinárodní zkušenosti mohou do debaty přinést úplně jiný rozměr," vyzdvihl architekt. Poprvé se se svými kolegy sejde na konci listopadu, kdy posoudí výsledky prvního kola.

Přihlásit by se do něj uchazeči mohli již v polovině srpna. „Zadání soutěže bychom rádi odsouhlasili co nejdřív," doplnil Ander. Závěrečné výsledky pak zřejmě budou známé na konci února.

Kritické hlasy

V minulosti se proti pořádání podobné soutěže vymezil bývalý náměstek primátora a předseda spolku Brno+ Robert Kotzian. Podle něj je totiž podobná soutěž v rozporu s říjnovým rozhodnutím zastupitelstva. To nejenže určilo termín konání referenda o poloze hlavního nádraží, zároveň zakázalo podnikat kroky k prosazení jedné z variant. A podle Kotziana chystaná soutěž takovým krokem je. Bývalý náměstek má výhrady i ke složení poroty. „Převažují v ní nominanti Strany zelených a Žít Brno, tedy odpůrců Nádraží u řeky," uvedl politik.

S kritickými hlasy Ander počítal. „Nepředpokládal jsem, že vše půjde hladce. Varianta pod Petrovem ale takto na rozdíl od dvou dalších zpracovaná nebyla. Hlavní cíl soutěže je nabídnout Brňanům před referendem vyvážený pohled na všechny možnosti," obhájil náměstek záměr.

Správa železniční dopravní cesty o vypsání soutěže zatím neví. Přitom právě její představitelé budou s městem a zástupci Evropské komise jednat o konečné podobě nádraží. „O soutěži nás nikdo neinformoval. Ale výsledky námi zadané studie proveditelnosti jak odsunuté, tak současné polohy nádraží, budou známé až příští rok na jaře,"vysvětlil mluvčí Marek Illiaš.