Železničáři pak zjistí, kdo za poškození konstrukce může. Jednou z verzí je, že to mohla být stavba protipovodňových opatření. O případu Deník obsáhle informoval.

Správa železnic je ve finále výběru speciální firmy, která most zrekonstruuje. Smlouvu chtějí podepsat do dvou týdnů. Cena nemá přesáhnout dvacet milionů korun.

Výstavba železničního mostu přes Svratku.
Těžká technika v akci. Železničáři usazovali v Brně provizorní most přes Svratku

Železničáři v květnu vybírali nejvhodnější technologii, teď už ji znají a předpokládají, že v září nebo v říjnu už bude most v lepší kondici. Kvůli poškození je od konce prosince nemožný provoz po jedné ze čtyř kolejí, týká se to vlaků na trati od Jihlavy a spoje linky S4 jezdí v pracovní dny na dolní nádraží namísto toho hlavního.

Provoz po trati vede po mostním provizoriu.

Zdroj: Sabir Agalarov

„Práce jsou naplánované ve stávajícím režimu provozu. A pokud, tak jen v nočních hodinách, velmi krátkodobě o víkendu,“ řekl Českému rozhlasu oblastní ředitel brněnské pobočky Správy železnic Libor Tkáč.

Postup prací je již známý. „Podvodní část bude zpevněná mikropilotami, pilíře budou skrz na skrz provrtané a zpevněné masivními závitovými tyčemi, které je stáhnou. Zbytkové otvory budou naplněné tlakovým betonem. A každý z těch pilířů bude opásaný v šesti úrovních ocelovými obručemi, jako bývá opásaný dřevěný sud,“ připodobnil Tkáč.

Mostní provizorium v Brně.
Problémový železniční most v Brně: výsledky v únoru, zkoumat ho budou pod vodou

Most je nyní monitorovaný a odborníci o jeho technickém stavu mají informace prakticky on-line.

Diagnostiku železničáři využijí i později. Zajímat je bude, jak se konstrukce zachová i po letošní opravě. Teprve poté uvidí, jestli bude nutné začít brzy připravovat kompletní rekonstrukci památkově chráněné stavby, anebo ještě několik let vydrží, třeba do přestavby Železničního uzlu Brno.