Zvonařka se dočkala výrazně světlejšího nátěru střešní konstrukce s moderním osvětlením, který celý prostor prosvětlil. Dále nové bezbariérové cesty vedoucí prostředkem nástupišť nebo výpravní budovy stojící na severním okraji při ulici Zvonařka. Její organický tvar překlenuje zázemí od prodeje jízdenek a čekárny až po občerstvení a toalety.

„Tvarovali jsme ji tak, aby naváděla cestující dovnitř. Její výrazná červená střecha navíc volně přechází ve veřejný prostor nádraží. Právě z pozice haly také vyplynulo nové číslování nástupišť. První je teď přímo u ní,“ vysvětlil architekt Ondřej Chybík.

Stanoviště 48 na Ústředním autobusovém nádraží v Brně na Zvonařce
Odstrčené nástupiště na Zvonařce jak z Harryho Pottera: dopravce nechce platit

Výpravní budova je už podle místopředsedy představenstva ČSAD Brno Holding Antonína Grunda hotová. „Zbývá obsadit okrajové části budovy, kde budou fungovat kavárna a bistro," sdělil.

Kiss and Ride na střeše

Na střeše řidiči najdou nově třiapadesát parkovacích míst typu Kiss and Ride. Nahoru se dostanou z prostoru nástupišť výtahem umístěným u nové výpravní budovy. Střecha zároveň nabízí parkování pro stovku autobusů. V areálu nádraží lidé odstaví také kola ve stojanech.

Představitelé města pomohli vlastníkovi Zvonařky získat peníze z evropských dotací. „Jedná se o důležitou dopravní stavbu, která je klíčová nejen pro Brno a jeho obyvatele, ale také pro celý region. Velké uznání si zaslouží návrh i provedení rekonstrukce, protože objekt neztratil nic ze své autentičnosti a přitom získal moderní tvář,“ řekla Vaňková.

Autobusy v Jihomoravském kraji.
Další oběť zpřísněných opatření: na jižní Moravě omezují autobusové spoje

První práce na modernizaci, se kterou přišli architekti z ateliéru Chybik+Kristof začaly už v roce 2017. Z nádraží chtěli vytvořit funkční a přívětivý veřejný prostor a zároveň zachovat brutalistní architekturu stavby z osmdesátých let minulého století, což se podle Chybíka podařilo.

Konečná částka za modernizaci Zvonařky se vyšplhala na víc než sto milionů korun. Přibližně tři čtvrtiny nákladů zaplatily peníze z evropských fondů. Po několika odkladech funguje nádraží naplno od prvního února.