Výtah se tam zastavil v roce 2004 kvůli tomu, že už nevyhovoval bezpečnostním předpisům. „Byl už zastaralý a nesplňoval technické požadavky. Proto jsme jej museli odstavit," vysvětlila mluvčí České pošty Marta Selicharová.

Na opravy společnost našla peníze až letos. „Za renovaci památkově chráněného výtahu zaplatíme skoro pět a půl milionu korun. Minulý týden jsme už vybrali barevný odstín dřevěného obložení. V červnu spustíme zhruba měsíční zkušební provoz, po kterém začne výtah fungovat naostro," vysvětlila mluvčí.

Obnovení páternosteru Brňané vítají. „Býval to krásný výtah. Pamatuji si ho už jako dítě, kdy jsme s kamarády projížděli celou trasu dokola. Když ho zavřeli, cesta na poštu se zkomplikovala. Nejdůležitější přepážky jsou totiž v prvním patře, a tam se například invalidé nebo rodiče s kočárky jen tak nedostanou," podotkl například Vlastimil Vrána.

To potvrzuje i Selicharová. „Jiný výtah tam bohužel není. Problém řešíme tak, že některé služby pro méně pohyblivé lidi zajistíme i v přízemí," vysvětlila mluvčí.

Stavební práce provoz pošty nijak neomezí. „V jednotlivých podlažích je pouze před výtahovými šachtami dočasně ohrazený prostor pro manipulaci," podotkla Selicharová.

Na obnovu výtahu dohlížejí brněnští památkáři. „Je to jedno z mála podobných zařízení ve městě, proto jsme rádi, že jej pošta opravuje. Dbáme na to, aby se páternoster nelišil od původní verze," vysvětlil vedoucí památkového odboru brněnského magistrátu Martin Zedníček.

Rekonstrukci zařízení vítá i fanoušek páternosterů a odborník na výtahy ze společnosti Kone Milan Kužel. „Jsou to většinou technické památky, které bohužel už pomalu mizí. Nové nevznikají, protože na ně neexistují přepisy a výrobci by je museli teprve vytvořit a nechat schválit. Ty staré však fungovat stále mohou," vysvětlil Kužel.

Podle něj se lidé nemusí obávat, že je jízda v páternosterech nebezpečná. „Mezi lidmi koluje, že se ve vrchních a spodních šachtách kabiny převracejí. To je samozřejmě hloupost. Stejně tak, že jim jedoucí kabiny mohou odříznout přesahující končetiny. Čidla totiž případnou překážku rozpoznají a stroj zastaví," popsal Kužel.

Páternostery jsou podle Kužela vhodné především do velkých administrativních budov. „Jejich kapacita je totiž nepřekonatelná. Ocenili je hlavně úředníci, kteří každou chvíli s různými lejstry přejížděli z patra do patra. Jejich rychlost je samozřejmě kvůli nastupování nižší, odpadávají ale prodlevy s čekáním," řekl odborník.

Páternoster v budově pošty, kterou navrhl architekt Bohuslav Fuchs, fungoval od roku 1941. Posledních oprav se dočkal na konci šedesátých let. Obsluhuje čtyři podlaží a má čtrnáct kabin. Jeden metru ujede zhruba za pět a půl vteřiny.