Systém za jeden a půl miliardy korun, který tu od začátku května třídí poštu, by se s trochou nadsázky dal popsat jako obří mechanická chobotnice. Každý den jí pracovníci pošty do „úst“ nasypou desítky tisíc zásilek a ona je vzápětí rozstřídí do všech cílových pošt.

„Dříve jsme celý proces museli dělat ručně. Bylo to neuvěřitelně zdlouhavé a také náročné,“ vysvětluje předseda představenstva České pošty Jiří Hurych. Maximální výkon živých poštáků představoval asi tisíc zpracovaných zásilek za hodinu. Nové třídiče zvládnou za stejný čas devadesátkrát více práce. Celý rozsáhlý systém zabírá dvě patra budovy. Dole v přízemí se třídí rozměrné balíky, v patře pak stroje obstarávají listovní zásilky. „Největší balík, s jakým je náš stroj schopný manipulovat, může mít třiadvacet kilogramů. Ten nejmenší pak pouhých deset deka,“ upřesňuje mluvčí České pošty Dita Václavíková.

Cesta dopisu, který má přes novou třídírnu projít, je dlouhá. Nejdříve jej musí vyzvednout pošťáci ze schránky v místě, kde byl podán. Odtud putuje na místní poštu, která jej pošle do některého z centrálních sběrných středisek. Na Moravě je to vedle Olomouce především Brno. Zde si jej pak přebere „chobotnice“. Lidští pracovníci nejdříve všechny zásilky nasypou do centrálního třídiče. Ten pomocí čteček přečte cílové adresy a poštu dopravníkem rozdělí do jednotlivých skluzavek. Ty pak balíky a dopisy doručí do klecí, které pocestují dál – do malých pošt.

Tam obsah vyzvednou listonoši a vloží jej do schránek nebo vyzvou adresáty k vyzvednutí balíků. I přes délku cesty Česká pošta uvádí, že běžné psaní dojde v devadesáti šesti procentech případů k adresátovi do druhého dne. „Nové třídicí centrum je velikostí srovnatelné pouze s tím v Praze. Jenže to je už staré přes patnáct let. Výkon pošty jsme zvedli asi o šedesát procent. To znamená, že jsme schopní v jediný den přepravit jeden a půl milionu zásilek,“ vyjmenovává klady brněnského centra ředitel jihomoravské pošty Ludovít Gulázsi.

Start „chobotnice“ ale ještě provázejí dětské nemoci. Systém třídění balíků byl špatně nastavený a následné technické komplikace zdržely množství zásilek. Pošta musela v minulém týdnu řešit desítky stížností rozhořčených zákazníků. „Volali lidé a ptali se, kde se jejich balík zpozdil, proč nedošel a podobně,“ vysvětlila Václavíková. V tomto týdnu už ale mají balíky chodit čekajícím adresátům včas.