Už dřív stavbaři dokončili zpevnění přesypané části tunelu betonem. Poté se zaměřili hlavně na hydroizolaci tunelu, kterou dokončí v blízké době. Téměř hotová je i hydroizolace únikové štoly. „Budujeme také provozně-technologický objekt pro řízení provozu v tunelu a galerii," doplnila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.

Práce v tunelu budou pokračovat i v zimních měsících. Trvat mají nejméně ještě rok, do zimy příštího roku. První tramvaje totiž mají tubusem projet v lednu 2023. Běžně uvnitř dosáhnou až šedesátikilometrové rychlosti.

V těchto místech vyroste nový most přes řeku Svitavu, který spojí Novou Zbrojovku a Novou Motorárnu.
Vydrží stoletou vodu: navrhují první velký most v Brně po šedesáti letech

Výrazný milník při budování tunelu zaznamenali dělníci v srpnu. Tehdy zhruba po třech a půl měsících uviděli světlo na jeho konci, když celý tunel v délce 334 metrů kompletně prorazili. Ze severu na raženou část navazuje přesypaná dlouhá 164 metrů, z jihu dlouhá tři metry.

Tunel ve skále pod Wilsonovým lesem tvoří jeden tubus. Tramvajová trať bude sedm metrů široká. Nad temenem kolejnice navrhli odborníci šestimetrovou výšku.

Na konci letošního roku začnou v Brně jezdit nové trolejbusy 27Tr.
Dvacet nových trolejbusů pro Brno: vyjedou začátkem prosince, podívejte se na ně

Zrušení tramvajové trati podél skály umožní rozšířit stávající dvouproudou silnici. Dosud úzká vozovka slouží jako špunt mezi už hotovými částmi velkého městského okruhu, řidiči se tam proto běžně zdržují v kolonách.

Druhá část okruhu v Žabovřeské má být kompletně hotová v roce 2024. Souhrnné náklady jsou přes dvě miliardy korun.