Dopravní podnik za pokles černých pasažérů vděčí podle své mluvčí Babory Lukšové především dlouhodobě stejné ceně jízdného. „Naposled se měnila na začátku roku 2012. O rok později jsme navíc zvýšili pokuty, pokud někdo jede načerno," vysvětlila mluvčí.

Za svezení bez platné jízdenky nyní lidé v Brně zaplatí patnáct set korun, navíc dvacet korun za jízdenku. Přesto bez lístku jezdí pětina cestujících.

Pomoc preventistů

K běžným revizorům předloni přibyli i takzvaní preventisté, kteří na některých linkách cestující také kontrolují. Právě v roce 2014, kdy do brněnské hromadné dopravy poprvé nastoupili, klesl meziročně počet černých pasažérů o víc než třicet tisíc. „Když mě lidé v reflexních vestách překvapili v tramvaji bez lístku poprvé, nevěřil jsem jim, že mají na kontrolu právo. A také jsem za to zaplatil. Teď si dávám větší pozor," připustil student Josef Houfný.

Právě jeho vrstevníci jsou mezi cestujícími největší hříšníci. Kvůli ověření jejich totožnosti, pokud nemají doklady, často pomáhají revizorům i brněnští strážníci. „A to třeba až tisíckrát za rok. Často musíme pomáhat i s opilci, kteří nechtějí z autobusu či tramvaje vystoupit. Asi desetkrát do roka se stane, že opilec sice nebrzdí dopravu svou přítomností v tramvaji, ale tím, že leží v její cestě," popsal problémy mluvčí strážníků Jakub Ghanem.Pro zvětšení klikněte.

Podle něj vyjíždí hlídky na pomoc dopravci i desetkrát za jediný den, často kvůli vandalům. „Nedávno cestující zničil sedadlo tak, že ho rozlomil nohama napůl," dodal mluvčí brněnské městské policie.

Několikrát do roka vyrazí strážníci a státní policisté na pomoc revizorům nebo řidičům dopravního podniku, které někdo ohrožuje. Loni v červenci tak hlídky například v Mariánském údolí hledaly muže, který řidiči autobusu vyhrožoval nožem. V listopadu zas v Králově Poli revizora pokousala žena, která chtěla utéci od pokuty.

Ročně řeší podobných konfliktů revizoři při práci asi třicet. „Většinou utrpí poranění, jako jsou naražená záda, zhmožděniny nebo vykloubené prsty," vyjmenovala Lukšová.

Přesto právě loni útoků ubylo. Profese revizora byla tehdy dokonce nejbezpečnější v historii firmy. Pouze dva zaměstnanci podniku nebyli po střetu s cestujícím schopní práce. „Proti útokům hodně pomohlo, že si revizoři nahrávají kontroly cestujících. Navíc klademe velký důraz na jejich neustálé zdokonalování hlavně v dovednostech, jako je vyjednávání nebo bezkonfliktní řešení složitých situací," zhodnotil vedoucí tarifního odboru dopravního podniku Vít Prýgl možné příčiny poklesu počtu útoků.